”Det är rena dårskapen”

 Artikel i TÅ 17/10 2013 :

3834333731
Foto: Carolina Visser

”Nu tar Pansargeneralens barnbarn strid mot vindkraften i Sollefteå kommun. – Det är rena dårskapen. Men kommunen har fortfarande en chans att stoppa det, säger Helen Patton.

Helen Patton, sondotter till den legendariske pansargeneralen George S Patton och ordförande i The Patton Foundation, skräder inte orden när hon kommenterar den planerade vindkraftssatsningen i Fängsjö och Storsjöhöjden.

– All den skönhet ni har här i Sollefteå kommun är på väg att förstöras. Ni sitter på en guldgruva men inser det inte, säger hon.

– Den sorg de här vindkraftverken kommer att förorsaka är omätlig. Det finns inget sätt som det här kan göras på utan att ni kommer att ångra det.

Vindkraften är av avgörande betydelse för hennes nystartade samarbete med Farm Backsjön. De planerade vindkraftverken som ska resas strax i närheten innebär dödsstöten för konceptet: Ren natur och vildmark som bas för rehabilitering av bland annat krigsveteraner – en finns redan på plats – samt träning och personlig utveckling.

– Jag måste stänga om det blir verklighet, säger Carolina Visser på Farm Backsjön.

I ett brev till miljöprövningsdelegationen på Länsstyrelsen vädjar Helen Patton om helhetssyn. Sollefteås satsning på handikappvänlighet, de olympiska handikappspelen Paralympics, arbetet med att rädda Resele skola och den betydande inflyttningen är några hörnstenar. Hennes nyligen inköpta hus i Resele likaså.

Huset köpte hon av James Quinlan, som i dag är bosatt i USA, driver Miami Rhythm Foundation och har planer på att starta ett internationellt musikutbyte i Sollefteå kommun.

– Området har en otrolig potential. Jag vill se mina barn och barnbarn njuta av en av jordens mest fridfulla och naturliga platser – Sollefteå kommun.

Men framför allt pekar Helen Patton med hela handen på Farm Backsjön, där Hasse Sjölund och Carolina Visser byggt upp en mångfacetterad anläggning med tystnaden och naturen som bas. Slädhundar, fiske, tulpanfestival, vildmarkscamping, åsnesafari och nu rehabilitering är bara några av alla de ben företaget står på.

– Backsjön är den enskilt största orsaken till varför vindkraft inte bör byggas i området över huvud taget, säger Helen Patton.

– De har skapat något enastående, en oas för alla som vill hitta hjärtat i det som Sverige står för. Jag kan mer än gärna hjälpa till med att förverkliga ännu mer av Sollefteås potential.

I brevet till Länsstyrelsen erbjuder hon Sollefteå stöd. Vindkraften är en kortsiktig satsning och en katastrof, det finns andra sätt att bygga upp samhället, menar hon.

– Jag hjälper gärna till, tveka inte att ringa. Jag står när som helst till tjänst för att bidra till den outnyttjade kraften i Sollefteå.

Helen Patton är inte den enda som är djupt oroad över vindkraften som är på stark frammarsch. Protester har ekat i Junsele, Näsåker, Ramsele och även från samer som har renbetesland i området.”

Text: Katarina Östholm
katarina.ostholm@allehanda.se

Sollefteå kommun: ”vi har kompetens…” ;)

"Utvecklingsstrateg" Staffan Sjölund
”Utvecklingsstrateg” Staffan Sjölund

Med en föråldrad översiktsplan (23 år!) och en undermålig vindplan från 2008 på skrivbordet,  så har ”utvecklingsstrategen” Staffan Sjölund i Sollefteå kommun gjort ett anmärkningsvärt uttalande.. – ”Vi har kompetens inom området”… (om vindkraft)

Citat ur artikel i dagens TÅ:

”Vi har kompetens inom området”

Härnösand vill bli nationellt centrum för utvecklingen av näringsliv och affärer för vindkraften. Det vill Sollefteå kommun också. – Som jag ser det vore det logiskt om det hamnar i Sollefteå, säger Staffan Sjölund, utvecklingsstrateg vid kommunen.

Sollefteå kommun tycker att en vindkraftsnod för näringslivs- och affärsutvecklingsfrågor passar som handen i handsken.

– Vi arbetar redan med de här frågorna, säger Sjölund.

Det pågår ett omfattande vinkraftsbyggande inom kommunen. Upp emot 450 vindkraftverk är planerade. Inom regionen Mellansverige och Mittnorge planeras för cirka 3800 vindkraftverk för cirka 100 miljarder kronor de kommande åtta åren. Sjölund tycker att Sollefteå ligger bra till i mitten av hela det området.

Många av branschens stora aktörer finns också inom kommunen. Statkraft har till exempel sitt centrum för både vind- och vattenkraft i Sollefteå. Men även stora namn som SSVAB, Vattenfall, Svenska Kraftnät, Eon och Forsca med flera finns på plats.”

 

SCA ansöker om bergtäkt i Omsjö / Tallnäset

”SCA Skog AB söker tillstånd till ny täkt av berg och morän enligt 9 kap miljöbalken inom fastigheten Tallnäset 1:8 i Sollefteå kommun. Ansökan avser ett uttag av 1 000 000 ton berg och morän inom en 30-årsperiod. Den planerade täkten ligger ca 15 km nordost om Näsåker.

Ur den planerade berg och moräntäkten på fastigheten Tallnäset 1:8 avser SCA Skog AB att producera ballast till betong till bland annat vindkraftverk samt material för vägbyggen och vägreparationer i närområdet.”

Yttranden ska vara inskickade till Länsstyrelsen senast 1 nov. 2013.

Skickas till:  ann-sofie.lindberg@lansstyrelsen.se

eller brev till:
Länsstyrelsen Västernorrland
87186 Härnösand

SCA:s ansökningshandlingar och Mkb:

Remiss för eventuellt yttrande, Tallnäset

Fastighetskarta

Översiktskarta

ansokan

miljokonsekvensbeskrivningkomplettering_130915

komplettering_130915

sid 3 karta 001

Kungörelse TÅ 4 okt 2013
Kungörelse TÅ 4 okt 2013

SCA ljuger!

Börsjätten SCA satsar stort på vindkraftsindustrin tillsammans med norska Statkraft, norska rederiet Fred Olsen Renewables och tyska energikoncernen Eon. I Stamåsen utanför Ramsele invigdes igår storbolagens första vindpark och många flera planeras. B.la. vindindustrin Fängsjö/Storsjöhöjden i Näsåker.

SCA kör med att klimathotet är orsaken till den kraftiga utbyggnaden. Varför inte säga som det är SCA – det är enbart av rent vinstintresse!! Allt tal om att vindenergin i Norrlands skogar kommer att förse hushållen med el är lögn. Ingen vindkraftsenergi kommer kommuninvånarna till godo! Vindkraftsenergin som produceras fraktas till de egna industrierna och söderut för att kompensera bla. Tysklands massiva kolindustri-utsläpp. 

– ”Igår invigdes SCA:s första vindpark i Stamåsen, Ramsele. Vid seminariet i Ramsele framhöll f.d. SCA-direktören Kenneth Eriksson att varför man valt områden i Sollefteå berodde på att man dels äger mark och dels man anser att det är lätt att etablera vindkraft i våra glest befolkade bygder. Sedan fick vi höra att SCA kan komma att upplåta mark till uppemot 2000 vindkraftverk på sina marker. Intäkt i arrenden blir några hundra miljoner kronor per år plus alla vägar de får inom sina skogar”.  Citat Åke Wikström.

 I senaste numret av ”Dagens industri” finns följande artikel:

Scan0180

Samebyarnas svek

 

Kopia av TrattbergetVi anser att samebyarna kör ett dubbelt spel när det gäller vindkraften. De ser inte vindkraften som ett reellt ”hot”.

Ett par av Vilhelminas samebyar har ett viktigt och stort renbetesområde (delvis ett riksintresse för rennäringen) i det planerade vindkraftsområdet Fängsjö/Storsjöhöjden i Näsåker.  Vid flera telefonsamtal med ordförande för en av samebyarna i Vilhelmina  och av deras publika kommentarer i bla TÅ  att döma , uttalade ordföranden med emfas att de kommer inte att godkänna vindkraftsindustrin på deras renbetesområden i Fängsjö/Storsjöhöjden.

Trots det så har de förhandlat sig till och medgivit ett fett ekonomiskt avtal med vindbolaget Forsca när det gäller Fängsjö/Storsjöhöjdens vindkraftsindustri. Samebyarna och vindkraftsindustribolaget Forsca kom överens . Så var det med den protesten och samarbetet! Samebyarna tjänar på vindkraften. De som är de verkliga förlorarna är de boende i vindkraftsområdena. De får ingen ersättning öht. De blir inte ens tillfrågade/hörda!

Samebyarna som har renbetesområden i Fängsjö/Storsjöhöjden i Näsåker heter ”Vilhelmina södra sameby” och ”Voernese”.  Vi  ortsbor har tidigare inte haft några  problem i kontakterna med samerna i vårt område. Men vi känner starkt att detta är ett stort svek av samebyarna; de lovade oss ortsbor allt stöd från dem i vindkraftsmotståndet i det aktuella området . Dock är det främst ett stort svek och orättvisa från myndigheternas sida som tillåter att människor särbehandlas på det sätt som nu gjorts.

I Forscas ansökan har två av Vilhelminas samebyar förhandlat sig till
följande. Listan är lång och samerna får bla följande:

– tre renhagar
– två renvaktarstugor
– GPS-märkning av renar till en kostnad på 500 000 kr
– årliga helikopterflygningar, 5 dagar, för att underlätta arbetet med
reninsamling. Denna insats kostar minst 200 000 kr/år
– bidrag på 300 000 kr/år för att underlätta renskötseln

Visst är det fantastiskt att samebyarna har låtit sig ”köpas” för så stora pengar, medan ortsborna inte får någonting och istället får alla nackdelar! Förstörd miljö , sänkta fastighetsvärden etc. Samerna är de som gått vinnande ur förhandlingarna.

En annan konsekvens av samebyarnas svek blev, att Sollefteå kommun biföll vindkraftsindustrin Fängsjö/Storsjöhöjden tack vare att samebyarna kommit överens med vindbolaget Forsca! I Sollefteå kommunfullmäktiges protokoll den 27/5 2013 står:

”- Rennäring. Projektområdena Fängsjön samt Storsjöhöjden ligger inom gränserna för samebyarna Voernese och Vilhelmina södra. Områdena är utpekade som riksintresse för rennäring. Den planerade etableringen kommer i sin helhet att ligga inom vinterbetesmarken. Det finns ett avtal tecknat mellan FORSCA AB och Voernese respektive Vilhelmina södra sameby ”i vilket parterna har reglerat frågan om den eventuella kvarstående påverkan som vindkraftsverksamheten, efter föreslagna åtgärder, har på rennäringen”. Kommunens förbehåll ”områden lämpliga för storskalig vindkraftetablering förutsatt att samförstånd nås mellan berörd rennäring och vindkraftetablerare” har därmed uppnåtts.

Läs också detta: http://snurrigt.vildavastra.se/?p=2216

 

Uppdatering den 26/1 2016:

Hm.. mystiken tätnar ang. samebyarnas agerande i vk-projektet Fängsjö/Storsjöhöjden..

Vid ett spontant möte med Voernese samebys ordförande idag, så påstod han att det finns inget skriftligt avtal mellan samebyarna i området och vindbolaget Forsca. I en annan mening säger han att avtalet är ”brutet”..

Ett samtal med Forscas VD motsäger detta. Det f i n n s ett skriftligt avtal mellan samebyarna och Forsca. (se ovan)

Till saken hör att samebyarna har överklagat Forscas överklagan på Länsstyrelsens MPD:s beslut av en begränsad renskötsel i området under uppbyggnadstiden.

Hur ska man tolka samebyns ordförandes påstående om att det inte finns något avtal?

Uppdatering mars 2016: Samebyarna Voernese och södra Vilhelmina har brutit det samexistensavtal som ingicks med Forsca vindbolag år 2013. Parterna var därför kallade till domstolsförhandlingar i Mark- och miljödomstolens tingsrätt i Östersund den 15 och 16 mars 2016.

Läs mera här. http://snurrigt.vildavastra.se/?p=4233

Överklagan på Sollefteå kommuns beslut om Fängsjö/Storsjöhöjden

Sollefteå kommuns beslut om vindkraftsutbyggnaden strider mot lag.

Ett antal fastighetsägare och kommuninvånare överklagar nu kommunfullmäktiges beslut om att tillåta en omfattande utbyggnad av vindkraftverk i Omsjö-Fängsjö-området. Vi anser att Sollefteå kommun inte följer den lagstiftning som finns och att kommunfullmäktiges beslut i maj ska upphävas av förvaltningsrätten.

I besvärsskrivelsen framförs att

  1. Sollefteå kommun inte följer lagen (Plan och bygglagen 3:1, 3:27) om att det ska finnas en aktuell översiktsplan över hela kommunen och att aktualitetsförklaring ska ske av översiktsplanen minst en gång under varje mandatperiod
  2. kommunens olika beslut är motsägelsefulla om vindbruksplanens juridiska status (tillägg till översiktsplan? eller fördjupad översiktsplan?).
  3. kommunen fattat beslut om riktlinjer för markanvändning för vindkraft som delvis saknar och delvis har en otydlig koppling till Plan och bygglagens regelsystem och tidigare beslut om fördjupad översiktsplan
  4. kommunens beslut om fördjupad översiktsplan för vindbruk 2008 saknar beskrivning av sambanden med och konsekvenserna för den gällande översiktsplanen som helhet
  5. kommunfullmäktiges beslut om fördjupad översiktsplan 2008 och kommunfullmäktiges beslut i april 2013 uppfyller inte regeln i plan och bygglagen (PBL 3:6) om att innebörden och konsekvenserna av översiktsplanen tydligt ska framgå
  6. medborgare är missnöjda med kommunens hantering av vindkraftsplaneringen, bl. a att samhällsbyggnadsnämnden inte varit tillräckligt involverade i ärendet och att det förelegat stora brister i samrådsprocessen
  7. kommunfullmäktiges beslut 2013-05-27 sker trots de allvarliga bristerna i lagtillämpning, bristerna i tidigare beslut och bristerna i det nu aktuella ärendet(se punkt 1-6 ovan)
  8. kommunfullmäktiges beslut 2013-05-27 grundas på bristande analys av de påståenden och slutsatser som ensidigt framförts av exploaterings-företaget
  9. kommunfullmäktiges beslut 2013-05-27 grundas inte på relevanta och tillräckliga utredningar om hälsorisker, miljörisker, effekter på boendemiljön och effekter på fastighetsvärden för bebyggda fastigheter
  10. kommunfullmäktiges protokoll för beslutet 2013-05-27 innehåller en felaktighet

Kommunens olika beslut är otydliga och det råder en närmast total oklarhet beträffande vilken betydelse som kan tillmätas kommunfullmäktiges beslut den 2013-05-27,§ 66 KS/275/2012 (20.7). Länsstyrelsen har uppenbarligen utifrån sin uppsiktsroll inte ännu noterat kommunens motsägelsefulla beslut.

Överklagan i sin helhet (utan namnunderskrifter) : Överklagan Förvaltningsrätten. utan namn pdf

/ A.B.

Fängsjö/Storsjöhöjdens vindindustriprojekt till miljöprövning.

Länsstyrelsens hemsida ligger följande kungörelse:

”Ansökan om tillstånd till 180 vindkraftverk vid Fängsjön och Storsjöhöjden, Sollefteå och Örnsköldsviks kommuner, FORSCA AB 

FORSCA AB har hos miljöprövningsdelegationen vid Länsstyrelsen Västernorrland inlämnat ansökan om uppförande och drift av 180 vindkraftverk vid Fängsjön och Storsjöhöjden, öster om Näsåker och söder om Grundtjärn, Sollefteå och Örnsköldsviks kommuner. 

Bolagets handlingar enligt ovanstående finns tillgängliga för allmänheten på Kommunledningskontoret, Örnsköldsviks kommun, på Kommunstyrelseförvaltningen, Sollefteå kommun,  på Länsstyrelsen Västernorrlands diarium, Pumpbacksgatan 19, Härnösand.

Kallelser och andra meddelanden i ärendet införs i Örnsköldsviks Allehanda och Tidningen Ångermanland. Kallelser och andra meddelanden ska, om det inte särskilt skickas till en part, hållas tillgängliga hos de som förvarar akterna.

Den som vill yttra sig i ärendet kan göra det skriftligen till miljöprövningsdelegationen.

Adress:  Länsstyrelsen Västernorrland, 871 86 Härnösand senast den 15 juli 2013. Diarienummer 551-7133-12 bör anges.

Övriga handlingar i ärendet finns på Länsstyrelsens hemsida: