Vadå återställa naturen…?

Från bloggen ”Opportunisterna” citerar jag följande tänkvärda inlägg:

”Ofta kommer frågan om hur man tänkt sig att ta ansvar för avvecklingen av vindkraftverken. Det har talats om garantifonder så att ägarna inte bara ska kunna lägga ner eller göra konkurs när den dagen kommer. Men ännu finns inga regelverk och därmed blir det upp till markägaren att ta kostnaden.

Dom stora skogsbolagen verkar ta det med ro, dom bryr sig inte om att skogarna blir fulla av jättelika betongfundament. Och det är nästan deras enda alternativ eftersom det är på gränsen till omöjligt att bila bort miljontals ton betong armerad med miltals av armeringsjärn. Det är knappt så att en atombomb skulle hjälpa.

Därför säger opportunisterna i vindindustrin; – Den dagen den sorgen, i värsta fall får vi täcka över med lite jord och vägarna skänker vi till de kringboende. Flott va?”

Avveckling
Avveckling
 

Mörker

Blinkande ljus över Grundtjärn. Bildmontage.

På vår vindgruppsida i Facebook (se länk till höger) finns ett färskt länktips om en ny blogg som berör vindkraftsplanerna  i vår kommun.

Det är en man från Stockholm som funderade på att köpa ett hus på andra sidan Storsjön; i Grundtjärn. Men när han fick veta om den planerade vindkraften i kommunen så försvann intresset helt. Mannen som funderade på att köpa ett hus i Grundtjärn, har startat en blogg och skrivit ett första inlägg om den planerade vindkraften i Ångermanland.

Bloggaren har även skapat en nattbild av fotomontaget med vindkraftverken över Grundtjärn, som talande tydligt visar hur det kommer att se ut med alla blinkande ljus över bergen. Jag har fått lov att visa hans bild ovan.

Gå gärna in och läs vad han skriver: http://opportunisterna.blogspot.se/

Sollefteå kommuns vindkraftsplaner kommer att drabba människor på många sätt. Bl.a. minskad inflyttning, minskad turism och att folk flyttar från vår bygd och kommun. Det är en stor sorg. Sollefteås kommunledning  offrar utan att blinka en hel bygd och dess natur utan att tänka på konsekvenserna. Offrar utan att få ett öre i gengäld.

/ A.B.

 

Vi är på G! :)

 

 

 

 

 

I Dagens TÅ:

”I vindkraftprojektet Fängsjö/Storsjöhöjden utanför Omsjö i Näsåker planeras drygt 200 vindkraftverk inom ett område av cirka 70 kvadratkilometer. Verken kommer att vara upp till 210 meter höga och blir därmed de högsta i Sverige. Omsjö är ett gammalt och mycket populärt fritidshusområde och bland de boende är oron stor för att utbyggnaden ska förstöra landskapsbilden och dessutom påverka miljön vad gäller buller och ljus.

Såväl fast boende som fritidsboende har tidigare hört av sig med kritiska synpunkter. Nu har bygdens lokala råd gjort detsamma.

”Detta område är Sollefteå kommuns största fritidsområde. Att nu genom vindkraftutbyggnad göra detta rekreationsområde till ett industriprojekt på denna nivå motsätter vi oss starkt”, skriver lokala rådet.

Från många håll har det under de senaste månaderna också ställts krav på en ny översiktsplan i Sollefteå kommun. En sådan ska egentligen förnyas vart fjärde år. I Sollefteå gjordes det senast 1990. Det finns alltså ingen aktuell översiktsplan. Samhällsbyggnadsnämnden delar helt åsikten och har faktiskt vänt sig till kommunstyrelsen eftersom det är den högre instansen som ansvarar för detta.

Arbetet med att ta fram en ny översiktsplan har så smått också börjat. En styrgrupp med ledamöter från kommunstyrelsen och samhällsbyggnadsnämnden har utsetts. Men därifrån till en färdig plan är det långt. Först om två år räknar man med att den ska kunna vara klar.

Fram till dess är det den gamla som gäller och samhällsbyggnadsnämnden poängterar också att vid större satsningar på fler än sex vindkraftverk är det länsstyrelsen som fattar beslut om tillstånd.”

Vindkraftfundering

I sin iver att nå miljömål har statsmakten inte sett till att lagstifta eller använder lagar som inte är anpassade för vindkraften vilket gör att vindkraftsetablörer kan komma med mycket vaga sakskäl vid frågor angående etableringen.

För att lättare förklara vad jag menar med obefintlig lagstiftning vill jag här nämna ett (av flera) konkreta exempel som kan beröra både oss som är bekymrade om miljön och de markägare som ser en inkomstkälla i etableringen.

30 november blev vi inbjudna till samrådsmöte av NordanVind vindkraft (NV) angående planerade vindparken (33st)Ranasjön i Sollefteå kommun. I mars 2012 skickade ett stort antal av berörda byars invånare en skrivelse till NV där vi motsätter oss etableringen och de skäl vi har till detta. Vi krävde också förtydliganden på ett antal av de punkter som fanns i NVs samrådsunderlag. En av våra frågor gällde vad som händer när verken slutar att användas.

I samrådsunderlaget står; ”Återställande. Vindkraft är en reversibel exploatering, en arkitektur som kan avlägsnas lika snabbt som den installeras och som sedan lämnar mycket begränsade spår. Efter den tekniska och ekonomiska livslängden kan anläggningen nedmonteras för återvinning, varefter mark och landskapsbild återställas.”

Vår fråga var; ”Ni nämner att anläggningen kan nedmonteras. Vi betvivlar inte detta men hur tänker ni lösa det rent praktiskt? Vem får ansvaret? Hur garanteras det att det inte blir stående kvar? Vem betalar osv.”

NVs svar på frågan är; ”NordanVind har valt att inte precisera hur återställandet skall gå till. Uttjänta vindkraftverks skrotvärde (både traditionella ståltorns& fackverktorns)blir sannolikt relativt högt (metallpriserna), varför problemet att bekosta nedmontering och bortforsling av ovan jord installerad utrustning kan förväntas bli ringa. Samtidigt blir nedmontering och återställande allt mer en nationell och internationell fråga, i takt med att antalet verk i världen växer. Det sannolika är därmed att nationella regler (och eventuellt regler tagna på EU-nivå) kommer att styra och garantera återställandet i framtiden.”

Jag känner fortfarande inte att vi fått svar på vår fråga om ansvaret. I NVs svar är det bara sannolikt och förväntningar och nämnande av eventuellt kommande lagar. Vem har idag ansvaret att riva och återställa efter uttjäning eller när de inte är lönsamma längre på grund av andra energikällor (t.ex. solenergi). Har vindkraftsägarna ansvaret? Om svaret är ja på den frågan vem har då ansvaret om de går i konkurs? Jag tror knappast att det finns några fonderade pengar med tanke på obefintliga lagar och den beskrivning NV gör om att det inte blir så dyrt att riva. De markägare som redan tecknat avtal, vilka garantier har de kunnat få om att slippa stå för kommande rivningskostnader . Vilka garantier har de för att deras mark inte för all framtid kommer att ockuperas utan ersättning. Om ingen är ansvarig och ingen har råd att riva, kommer vi då om ca 20år att ha ca 700st rostiga 200m höga vindkraftstorn som skräpar ner i Sollefteå kommuns vackra natur?

Christer Lidén
Forsnäs

”Det gick inte att förhandla”….

Sollefteå kommun acceperade det skamlösa erbjudandet på 0,2 % i bygdemedel av vindkraftsbolaget Statkraft SCA, vilket troligtvis kommer ett bli ett prejudikat för även andra vindetablerare i kommuen.

”Det är ingen förhandling, det är en dialog mellan etableraren och kommunen eftersom dom inte är skyldiga att erbjuda någonting. Därför accepterade vi 0.2 procent, det säger Jerry Persson (S) som är vice ordförande i kommunstyrelsen i Sollefteå”.

Jerry Persson och övriga politiker i Sollefteå kommun borde stå med skammens rodnad på sina kinder!

http://svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/det-gick-inte-att-forhandla?&_suid=124

Vindindustrin betalar till naturorganisationer

”Svenska Naturskyddsföreningen tar emot pengar från vindindustrin. Föreningens generalsekreterare Svante Axelsson deltar också tillsammans med vindindustrin i debattartiklar. Samarbetet får kritik från miljöorganisationen Svenskt Landskapsskydd som hävdar att Naturskyddsföreningen inte längre följer sitt uppdrag.

Svenska Naturskyddsföreningen är en ideell organisation som ska värna den svenska naturen. Föreningen tar varje år emot 52 000 kronor av vindindustrin. Mest pengar bidrar vindbolaget Eolus med som sponsrar föreningen med 20 000 kronor. Samarbetet sträcker sig också till gemensamma debattinlägg med vindindustrins lobbyorganisation Svensk Vindenergi.”

Läs mera här:

http://op.se/lanet/1.4710006-vindindustrin-betalar-till-naturorganisationer

Snurrigt på facebook! ;)

För er som inte känner till det så vill vi gärna informera om att det finns en vindgrupp på Facebook som heter ”Vindkraftsexploateringen i Sollefteå kommun”, där det pågår diskussioner och kommentarer om den aktuella vindkraftsutvecklingen i vår kommun. Facebookgruppen är öppen att läsa för alla, men för att delta i diskussionerna behöver du gå med i gruppen.

Välkommen att titta in och gå med! 🙂

https://www.facebook.com/#!/groups/297209270313107/

Dagens nyhet: Sollefteå kommun har ”sålt sig” billigt igen:

http://allehanda.se/start/solleftea/1.4692754-solleftea-har-gjort-klart-om-vindkraftsersattning

Vindkraftsetablering norr om Betarsjön

Från Röåns hemsida:

”NordanVind vindkraft AB vill uppföra 22 vindkraftverk på höjderna norr om Betarsjön. Enligt planerna skall de uppföras på Bodvallberget (8 verk), Kärmsjöhöjden( 4 verk) och Stuguvattenkölen( 10 verk). Ärendet ligger nu hos länsstyrelsens tillståndsmyndighet. En annons i TÅ kommer att meddela länsstyrelsens bedömning. Det gäller alltså att ha ”stenkoll”, om man vill veta vad som pågår. På kommunens hemsida finns ingenting om alla förestående, påbörjade vindkraftsprojekt. Transparensen i dessa frågor är obefintlig. Demokrati??????”

Läs vidare här: http://roan.junselebyar.se/?p=1042

Det kom ett mail idag som lyder: ”Det pågår en verksamhet när det gäller vindkraft som är oroande. Här uppvaktas markägare med kontrakt på lokaliseringar till områden och med omfattning som inte återfinns i någon vindbruksplan. Håller kommunen på att köra över oss medborgare i smyg eller vad är det? Jag anser att vi måste kunna kräva full insyn i vad som händer med vindkraften. Det bör finnas en aktuell förteckning över projekt som drivs av Nordanvind och alla andra exploaterare.”

Synpunkter från Frankrike

Synpunkter på vindkraftsexploateringen från fransk horisont:

http://france-midi.blogspot.fr/2012/04/vindkraftparker-ett-nytt-baggboleri.html

”Jag sitter och tittar ut över vår vidunderliga vy över Montagne Noire som ligger  i olika skikt av dis som en japansk akvarells luftperspektiv. Man ser några  dussin blinkande lanternor av vindkraftverk på avstånd. Man bygger ganska många  sådana i Frankrike, men på ett väldigt diskret sätt – aldrig mer än ett tiotal i  grupper och placerade på sådant sätt att dom inte dominerar landskapet.

Jag tänker osökt på en bloggvän som, troligen med ringa framgång, tillsammans  med sina grannar, kämpar för att få bevara sin närmiljö i en av Sveriges  vackraste trakter där man på känt svenska maner – storskalighet alltså – skall bygga en oerhörd vindpark på över 200! rekordhöga  vindsnurror. Om någon ens försökte göra det i Frankrike – låt säga i  Loiredalen – blev det nog ännu en revolution. Än mer passande vore det väl om  man la de 200 snurrorna i Wiesental i Oberfranken som den fine essäisten Fredrik  Sjöberg beskriver som något av det vackraste man kan finna på vår jord.  Ledningarna till konsumenterna bleve ju kortare också och miljövännerna förordar  ju, normalt sett, lokalproducerade produkter.

Jag förstår  norrlänningarnas desperation och ilska. Det var inte mer än drygt 150 år sedan  de stora skogsbolagen började med sitt ”baggböleri” och lurade av de norrländska bönderna deras  skogsmark. Sverige har också gjort sig helt oberoende av fossila bränslen för  energiproduktion, delvis genom att utnyttja Norrlands älvar och ovanpå det utgör  den norrländska malmen en av våra stora exportprodukter idag. Nu skall man  inleda ett nytt ”baggböleri” genom att skogsbolagen tillsammans med norska  storkapitalister skall förstöra ännu en värdefull norrländsk inkomstkälla – naturen och turismen – för att sälja elenergi till Tyskland. Detta gör man i  namn av miljöomsorg och genom att locka kommunerna med arbetstillfällen.

Det är väl så att det inte är så framgångsrikt att investera i vindkraft i  Tyskland där den skall användas. Vi har ju sett hur det gått för Vattenfall i  Tyskland. I Sverige är det alltid lättare att exploatera våra gemensamma  resurser. Det får mig att erinra om en av mina käpphästar, nämligen att i  Sverige är vi medborgare till för samhället, vilket jag under hela mitt liv  ansett självklart och riktigt. Sedan jag flyttat till Frankrike har jag  emellertid insett att det inte behöver vara så. Här är samhället till för  människorna och om inte samhällets makthavare inser det så ”hugger man huvudet  av dom” – åtminstone gjorde man det senaste gången.

Jag lyssnade i morse  på Ring-P1, där man diskuterade hur många ledamöter svenska riksdagen borde ha.  Både från programledaren och inringare användes uttrycket ”dom som skall  styra oss”. Har man inte missat något vad gäller demokratins principer  någonstans när man tänker så? I mitt nya land här nere i södern är detta ett  fullständigt omöjligt synsätt på relationen mellan politiker och medborgare.”

Jan Granath

Tack Jan för ditt stöd!

/ Anita Berglund

Vindindustrin lobbar för höga elpriser

”I flera media berättas om vindindustrins olönsamhet. För varje kWh som produceras i ett vindkraftverk förlorar vindindustrin 20 öre. Detta vill man lösa genom ännu mer vindkraft samtidigt som man med mördande reklam basunerar ut att vindkraft sänker elpriset. Hur kan en produktion som kostar 20 öre/kWh mer än intäkten bidra till att sänka någonting.

Allt fler tecken tyder på att vindkraften närmar sig ett sammanbrott. Samtidigt gör vindlobbyn sitt yttersta för att övertyga marknaden och våra beslutande politiker om vindkraftens betydelse för landets elförsörjning och nödvändigheten av beslut om ytterligare kostsamma subventioner.”

Fortsättning på atikeln i newswill.se finns här:

http://www.newsmill.se/artikel/2012/03/16/vindindustrin-lobbar-f-r-h-ga-elpriser