Hotad utsikt från Grundtjärn

Hotad utsikt i Grundtjärn
Hotad utsikt i Grundtjärn

Den här underbara utsikten från Grundtjärn är hotad om vindprojektet Fängsjö/Storsjöhöjden realiseras. Ett 70-tal vindsnurror kommer att visualiseras på bergen på andra sidan Storsjön till stor sorg för många boende och fritidsboende i Grundtjärn.

Jonna Jinton är en ung inflyttad Grundtjärnsbo och hennes livsmiljö är hotad av denna kommande vindindustri.

Läs mera och se flera underbara bilder på Jonnas blogg: http://jonnajinton.se/?p=6405

Skogar omvandlas till Industrilandskap!

En debattartikel i Sundsvallstidningen den 13 oktober som är värd att läsas!

Montagebild Omsjö

”På tiotusentals hektar skogsmark och i orörd och obruten natur omvandlar nu SCA i rask takt delar av sina marker till industriområden för vindkraft. Detta trots att SCA fått större delen av sitt skogsinnehav certifierat enligt FSC (Forest Stewardship Counsil). FSC är en ideell organisation som främjar ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar. För SCA är det viktigt att vara certifierad då det i många fall en förutsättning för att kunna sälja produkter på den europeiska marknaden. FSC certifiering är därför viktig och något som skogsbolagen gärna redogör för i sina hållbarhetsredovisningar.

Att värna om den biologiska mångfalden, rekreationsvärden och de rättigheter till och behov av skogen som lokalbefolkningen och urfolk har skryter gärna SCA med i dessa rapporter. För att förhindra att skog skövlas är grundregeln inom FSC att man inte får omvandla skogen till annan markanvändning. Ändå omvandlas nu stora arealer till industriområden för vindkraft. För att legalisera denna skövling av naturen så har ord som produktionsskogar, artfattiga miljöer och lågproduktiva områden grävts upp ur styrelserummens innersta byrålådor. Ord som man tidigare skydde likt pesten varje gång skogbrukets påverkan på naturen diskuterades. Nu passar dock dessa ord åter utmärkt för att kunna legalisera denna nya rovdrift på naturen som storskalig vindkraft i norrländska skogar innebär.

För inte kan det betraktas som ett långsiktigt hållbart skogbruk som värnar den biologiska mångfalden att anlägga tusentals kilometer nya breda vägar ämnade enbart för att transportera dessa jättekonstruktioner ut i vår vildmark. Det skall grävas, sprängas, byggas gigantiska betongfundament, dras kilometervis med kabel, anläggas ställverk med mera. Och allt detta till stor del i obruten skogsterräng. Sedan när dessa monstruösa konstruktioner väl är på plats så kommer varje rotor svepa genom luftrummet motsvarande två fotbollsplaner! Tornen med vingar kommer sticka upp mer än 150 meter över trädtopparna. I vissa områden skall så många som 200-300 hundra kraftverk ställas upp i områden som kommer täcka mer än tiotusen hektar mark. Att fåglar kommer dö i dessa enorma vindkraftsområden råder det inget tvivel om. Det finns det redan flera studier som visar. De fåglar som drabbas hårdast är också rovfåglar som termikflyger över de höjdryggar och platåer som dessa industriella parker skall byggas på. Det är ju där det blåser! Hur är detta möjligt för SCA att motivera denna skövling och fullständigt hänsynslösa rovdrift på dessa naturområden!

Till råga på allt så säger sig SCA göra detta för att rädda miljön och för att Sverige behöver den el som nu vindkraften ger. Inget kunde vara mer felaktigt. För det första så producerar Sverige redan idag all el vi behöver utan att i släppa ut någon koldioxid. Dessutom visar flertalet rapporter från bland annat Energimyndigheten och Kungliga vetenskapsakademin att Sverige har ett överskott av el som i år beräknas bli 17 Twh. Sverige har heller inte ökat sin elanvändning under de senaste 10 åren och genom energieffektiviseringar inom både industrin och hushållen så förväntas till och med elanvändningen i Sverige sjunka under de närmaste åren vilket leder till ett än större överskott i framtiden. Enligt Svenska kraftnät så klarar heller inte det befintliga stamnätet som leder elen från Norrland och till södra Sverige så mycket mer produktion av Norrländsk el. En utbyggnad av detta nät beräknas ta 10-15 år och kosta 15-20 miljarder kronor. Beaktar man då att ett nytt vindkraftverk i norrländskt klimat beräknas ha en livslängd på max 15 år så blir dessa satsningar än mer meningslösa sett ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Nej det är dags för SCA att tänka om och inse att vindkraften i våra skogar är en monumental felsatsning som riskerar stora naturvärden till ingen nytta. Att etablera storskalig vindkraft i norrländsk barrskog har heller aldrig tidigare prövats. Detta gör att konsekvenserna för vad som kan hända med naturen inte går att förutse. Här måste definitivt försiktighetsprincipen gälla som innebär att man väntar in forskning och kunskap och tar ett steg tillbaka ifall konsekvenserna på miljön inte är kända. Mänskligheten har inte råd med ännu fler storskaliga experiment som åter riskerar stora naturvärden till ingen nytta.”

Mats Persson
Sundsvall

Publicerad 13 oktober 2012 som en debattartikel i Sundsvallstidningen
http://st.nu/opinion/debatt/1.5177121-skogar-omvandlas-till-industrilandskap-

SCA:s skog är FSC-certifierad!

Forsca vindbolag (ägare 60% Fred Olsen rederi Norge och 40% SCA) har i dagarna lämnat in sin ansökan till Länsstyrelsen om att bygga 180 vindverk i Fängsjö/Omsjö och Storsjöhöjden i Näsåker. Se förra inlägget.  Vindexploateringen kommer att ligga helt på SCA:s skogsmarker. Kanske dags att påminna om att SCA:s skogar är certifierade?

Pressmeddelande 2012-09-13 http://se.fsc.org/download.pressmeddelande-120913.115.htm

Nationella riktlinjer för vindkraftsetablering i FSC

Svenska FSC:s styrelse har beslutat att Svenska FSC ska ta fram en nationell vägledning för att underlätta tillämpningen av FSC:s regler för vindkraftsetablering och annan markomvandling på FSC-certifierad mark.

Det internationella dokument som publicerades i våras (FSC Advice Note: Wind turbine establishment within FSC certified areas1) innebar ett förtydligande av redan existerande regler avseende vindkraft. Vindkraftsetableringar i skogen innebär en förändrad markanvändning. Därmed måste de krav FSC ställer vid omvandling av skogsmark uppfyllas.

–Ytterligare klargöranden av regelverket kan underlätta för de som är FSC-certifierade. Så motiverar Tomas Ekström, ordförande i Svenska FSC, styrelsens beslut att ta fram en nationell vägledning.

Detta arbete har fått klartecken från Internationella FSC. Slutresultatet ska godkännas av Internationella FSC:s standard- och policyenhet.

En vindkraftsetablering i FSC-skog är möjlig om den rymms inom de specifika kraven för FSC certifiering, bland annat att det endast berör en mindre del av skogsbruksenheten och att det inte påverkar områden med höga bevarandevärden. Markägaren måste visa på ett starkt lokalt stöd eller på åtgärder som ger bevarandefördelar inom skogsbruksenheten.

För tidigare etablerade vindkraftverk på FSC- certifierad mark gäller att de måste uppfylla FSCs krav senast den 14 maj 2013.

FSC delar uppfattningen att det finns stort behov av att minska de globala utsläppen av växthusgaser och att satsningar på förnyelsebara energikällor är ett viktigt redskap. Om vindkraftverk ska etableras i certifierad skog ska FSC se till så att naturvärdena i dessa skogar bevaras. FSC ska också se till så att lokala intressenter får möjlighet att säga sin mening, i en öppen och rättvis process.

Läs mera här: http://snurrigt.vildavastra.se/?p=1008

ST: Skogar omvandlas till industrilandskap! http://st.nu/opinion/debatt/1.5177121-skogar-omvandlas-till-industrilandskap

———————————————————————

För mer information kontakta: Tomas Ekström, ordförande Svenska FSC, tel:070-6385140

Henrik von Stedingk, skogs- och standardansvarig Svenska FSC, tel: 070-7769601

Kort om FSC:

FSC, Forest Stewardship Council, är en ideell organisation som främjar ett miljöanpassat, socialt ansvarstagandeo ch ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar, med hjälp av standarder och certifiering. Systemet är frivilligt, globalt och marknadsdrivet. Över 140 miljoner hektar skogsmark i 80 länder är idag FSC- certifierad. I Sverige är drygt 50 procent av skogsarealen FSC-certifierad.

Läs mer på www.fsc-sverige.org

 

Forsca har lämnat in sin ansökan

Montagebild av vindsnurror i Omsjö
Montagebild av vindsnurror i Omsjö

Forsca vindbolag har nu skickat in sin ansökan till Länsstyrelsen för att bygga 180 vindverk a´ 210 meter höga i Omsjö/Fängsjö/Storsjöhöjden i Näsåker.

http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.5209802-forsca-soker-tillstand-for-180-vindkraftverk

I området finns flera byar som kommer att beröras kraftigt; Omsjö, Fängsjö, Grundtjärn och Tallnäset.

I Vindplanen för Sollefteå kn år 2008 står i områdesbeskrivningen för Omsjö och Fängsjö så här: ”Fängsjön har ett tiotal fritidsboende. I Omsjö finns 4 personer mantalsskrivna”.

Så här är det i verkligheten: I Fängsjö finns ett tiotal fritidshus med minst ett fyrtiotal fritidsboende. I Omsjö finns TIO mantalsskrivna boende plus ett hundratal fritidsboenden!! OCH en stor välbesökt Camping med hundratals besökare varje sommar. I Tallnäset finns ett tiotal fritidshus. I Grundtjärn (som tillhör Ö-viks kommun) bor ett tjugotal mantalsskrivna plus ett stort antal fritidsboende.

Mer information här: http://snurrigt.vildavastra.se/?page_id=724

Vår gruppsida på Facebook:   https://www.facebook.com/groups/297209270313107/
 
 
 
                              http://opportunisterna.blogspot.se/2012/10/nu-borjar-protesterna-mot-forsca.html
 

Vindbrukskoll bland Sollefteås fullmäktigepolitiker?

Vid måndagens kommunfullmäktige möte fanns flera möjligheter, dels genom  ett inlämnat medborgarförslag samt en motion att ta tillfället till en bred debatt bland de politiska partierna, om kommunens nuvarande samt kommande planering av vindkraftsprojekt i kommunen.

En debatt om vindkraften i fullmäktige hade bl.a. kunnat ge svar på oron för dom som idag bor i närområdet av kommande vindkraftsetableringar, ge svar på hur man skall få med medborgarna i den kommande Översikts/vindkraftsplaneringen, ge svar på vad som kommer att ske  med etableringar av vindkraft i de s.k. Utredningsområdena(2008 års Vb-plan) och vad blev det med de utlovade bygdemedlen!

Enligt kommunalrådet Elisabeth Lassen redovisning på fullmäktigemötet är flera vindkraftsprojekt nu är på gång bl. a kommer en tillståndsansökan under hösten, om byggandet av en storskalig vinkraftsetablering i Omsjöområdet/Näsåker att lämnas in med ca 200 stora vindkraftverk, som har en höjd på över 200 meter. Inom samma område har det nyligen gjorts ansökningar om 3 olika berg/grustäckter, även nya vägdragningar och dragningar av nya kraftledningar tillkommer.

Ytterligare projekt som är på gång redovisades bl a 22 verk vid Kärmsjön ovanför Betarsjön i Junsele, Ranasjö Ramsele 33 verk samt Salsjön i Ramsele 24 verk  m.fl.

I medborgarförslaget liksom motionen som avslogs av majoriteten på fullmäktigemötet (Miljöpartiet och Västrainitiativet reserverade sig mot beslutet) efterlystes en mer demokratisk process i kommunens planering av vindkraften. Medborgardialoger med samråd/insyn/rapportering kan ge delaktighet och lokal kunskap under hela planprocessen för att säkerställa att alla näringars behov, naturintressen samt att lokalbefolkningens intressen/behov tillvaratas i de områden, där vindkraftprojekt planeras.

Kommunens politiker har besluten i sin hand! Det är hög tid att delge oss medborgare möjligheter till en demokratisk insyn och delaktighet i Översikts- och vindkraftsplanearbetet!

Följ dessa och andra frågor på kommunfullmäktigemötena från och med september genom webbkameran, på Sollefteå kommuns hemsida. Har man inte tid att se ”live”-sändningen, kan man se en inspelad version i efterhand. (Kf-debatten från den 24/9 om vindmotionen börjar ca 3 tim 18 min in i mötet / admin.not).

Text: Monica Blomström Junsele

 

 

 

Om Vindbolagens bilder..

Från ”Opportunisterna” citerar jag följande inlägg:

The Telegraph uppmärksammade igår hur vindkraftsbolagen manipulerar myndigheter och andra när dom visualiserar hur kraftverken kommer att se ut i relation till sin omgivning. Man använder bilder som är mycket mer vidvinkel än vad vi normalt upplever när vi tittar rakt fram och på så sätt ser vindkraftverken inte så hotfulla ut. Dom blir små pinnar som sticker upp som träd på ett kalhygge ungefär.

Men om man istället tar bilden med ett porträttobjektiv, ungefär som utsikten från ett fönster, blir resultatet ett helt annat. Jag blev själv förvånad när jag gjorde experimentet på den bild jag hade i bloggens första inlägg. Den är hämtad från samrådsprospektet för Fängsjön – Storsjöhöjdens vindkraftspark, och visst ser det bedrövligt ut redan på den bilden, men när man klipper ut en mindre del så som man skulle uppleva det i verkligheten, förstår man att den vackra byn Grundtjärn knappast kommer att överleva om Sollefteås kommunpolitiker inte ändrar inställning.

Och det vet givetvis Forsca/SCA också, exploatörerna som bara har en sak för ögonen, att till varje pris maximera vinsterna.”

Läs vidare här..

http://opportunisterna.blogspot.com/2012/08/subjektivt-objektiv.html

PS. Forsca har i början av juni tagit bort sin utställning om Fänsgjö/Storsjöhöjdens vindprojekt i Medborgarkontoret i Näsåker. Varför? Jag har ställt frågan till Forsca men inte fått något svar..

A. Berglund

Den gröna bubblan spricker snart

Ledare i dagens TÅ:

Det är kris i vindkraftsindustrin.

Sedan 2008 har den danska vindkraftstillverkaren Vestas tappat nästan hela sitt börsvärde, 96 procent.

Krisen är inte isolerad till vindkraft, utan ett problem för hela den förnyelsebara industrin

Renewable Energy Industrial Index (RENIXX) samlar världens 30 största förnyelsebara bolag. Indexet har tappat cirka 90 procent av sitt värde sedan 2008. De misslyckanden som såväl Spanien, Italien, USA och Tyskland har sett när det kommer till sina subventioner av solcellsindustrin är redan kända. Tyska Q-Cells, amerikanska Solyndra, Evergreen Solar och Abound Solar har alla gått i konkurs den senaste tiden. Argumentet har varit att Kina nu producerar solceller billigare vilket ryckt undan marknaden för Europa. Men i veckan visade det amerikanska investeringsbolaget Maxim Group att även Kinas tio största solcellsföretag är nära att gå i konkurs med en skuld på nästan 18 miljarder dollar.

Frikostiga subventioner och lån från världens regeringar har gjort vindkrafts- och solcellstillverkare till oemotståndliga investeringar för riskkapitalister världen över. Där det funnits enkla pengar att tjäna, dit har riskkapitalet också sökt sig. De kraftigt fallande siffrorna vi nu ser är att likna vid en grön bubbla. Spricker gör den, för att många länders regeringar drar in sina subventionsprogram när underskotten tilltar. I en värld med ekonomisk skakighet finns inte plats för politiska högriskprojekt. Det accepterar inte skattebetalarna.

Efterfrågan på vindkraft- och solceller minskar samtidigt som subventionerna sänks. Det är en dödlig cocktail för bolagen, som nu ser sina börsvärden smulas sönder. Branschen är i kris. Men trots att stora belopp redan har gått förlorade argumenterar intresseorganisationer i Sverige för att den svenska regeringen ska höja subventionerna till förnyelsebar energi, det vill säga elcertifikaten. Bakgrunden är ett lågt elpris, vilket gör att subventionerna bolagen får i dag inte räcker till för att täcka marginalerna.

46 miljarder kostar det att bygga ut 12,5TWh förnyelsebar energi i Sverige, enligt intresseorganisationen Svensk Vindenergi. En större utbyggnad än så kostar naturligtvis mer: Regeringens planeringsram är 30TWh.

Om regeringen väljer att följa denna linje spelar man ett mycket högt spel med skattebetalarnas pengar. Erfarenheter från andra länder måste tas in i kalkylen. Elcertifikaten i Sverige betalas via elräkningen av vanliga hushåll och mindre företag. Mot bakgrund av den utveckling vi ser, i världen där land på land rullar tillbaka sina subventionsprogram till vindkraft och solceller, behövs en ökad debatt även i Sverige.

Även om Sverige har en hög tillväxt jämfört med övriga Europa har vi inte råd med subventionsprogram som leder till att de växande små- och medelstora företagens pengar slösas bort på projekt utan egen bärkraft.

Lydiah Wålsten.

Lydiah Wålsten är projektledare och arbetar med frågor som rör miljö, tillväxt och konsumtion.

Ang. Vindprojektet Fängsjö/Storsjöhöjden

Ang. vindprojektet Fängsjö/Storsjöhöjden:

Fick igår veta att två stora berg- och moräntäkter med stora uttagsvolymer till vindparken planeras i området Omsjö och Fängsjö: på Kälshöjden (en höjd ca 2 km från Omsjö) och strax utanför Fängsjö efter Stugusjövägen. Det är bergtäkter som kommer att användas dygnet runt. Detta innebär ständigt buller och vibrationer för oss berörda i Omsjö, Fängsjö och Tallnäset.

Täkttillståndet kommer att sökas för 30 år, och bergtäkterna kommer att användas för ständigt dygnsarbete och tunga vägtransporter. Information om det här projektet har skickats till olika intressegrupper men INGEN information har gått ut till berörda bybor i Omsjö och närliggande fritidsbyar Fängsjö och Tallnäset!! Har idag varit i kontakt med konsulten för projektet, Arne Eriksson. Han skickar gärna prospekt och tar emot synpunkter för vidare samråd. Ring 070-3234739 eller mail: arne@matteknik.se. Han tar gärna emot skriftliga synpunkter.

Ni som har sommarstugor i Omsjö och Tallnäset (Fängsjöborna har redan fått prospekt utskickade) måste själva ta kontakt med konsulten för att få prospekten!!

När det gäller Forscas ansökan till Länsstyrelsen så är den ännu inte inskickad, vad vi vet. Jag ska försöka kontakta VD för Forsca för att ev. få vidare besked. När ansökan är inskickad kommer vi berörda få ett möte med Länsstyrelsen där representanter för kommun och Forsca kommer att delta.

Anita B.

Tillägg: Jag har kontaktat Forsca vindbolag. De har en ny VD som heter Gustav Nordström. Kontakt:   gustav.nordstrom@fredolsen.se tfn 090-10 84 83   Gustaf Nordström ger informationen att ansökan om vindprojektet Fängsjö/Storsjöhöjden kommer troligtvis att lämnas in till Länsstyrelsen i slutet av september.

 

Bygg vinddkraft där den behövs!

Svarsinsändare i TÅ den 10 juli:

”Kommentar till Vindkraft och turismen införd i TÅ 5/7/12 av Nordanvinds Vd Hans Erik Flodin.

I tidigare inlägg angående vindkraftsdebatten har jag erkänt att jag och flera av oss amatörtyckare som sänder in våra artiklar till ordet fritt kanske inte har den detaljkunskap som skulle behövas. Har dock noterat att i inlägg från de så kallade experterna (typ ovan nämnda insändare) att i mångt och mycket visar de upp samma okunskap (medvetet eller inte?).

I artikeln nämns att turismen på Gotland ökar trots att man har vindkraftverk. Ingen vet väl hur mycket mer den skulle ökat utan vindkraftverk. Och ingen vet väl om turisterna väljer att återkomma till Gotland om det blir fler vindsnurror där.

Mängden vindkraftverk där är bara ett fåtal i jämförelse med de cirka 1000 stycken som är planerade i Sollefteå kommun.

Att Gotlands marker är betydligt plattare än våra vackra berg är sant men att vindkraftverken skall synas mera där än här vill jag inte hålla med om. Jorden är ju rund och deras vindsnurror är i princip halva höjden mot de som byggs i våra områden så de försvinner relativt snabbt bakom horisonten. Om man sen följer debatten i tidningar och andra medier på Gotland så ser man att missnöjet hos lokalbefolkningen är lika stort där som här när man måsta bo i närheten av snurrorna.

För att förklara vad jag menar med att verken kommer att synas mera här än där vill jag citera en Holländsk vän som kom till Sollefteåtrakten för första gången. ”Han sa att han rest till många platser på vår jord men sällan sett en sådan fantastisk natur som här, framförallt att se dessa fantastiska berg som avlöstes av bergskam på bergskam så långt ögat kan se. Han uppgav att han upplevde en fantastisk harmoni i denna natur”.

Om den utbyggnad som planeras i Sollefteå kommun kommer till stånd kommer man att från ett stort antal platser runt om i kommunen kunna se och höra hundratals verk riktigt nära sig och runt bergen i horisonten. Säkert har ”expertisen” en förklaring på att detta gynnar turismen. De har säkert också en förklaring på vilka som kan ta hand om turisterna efter som en stor del av de som skall bo i denna park nog tvingas att flytta.

Det nämns i inlägget att Flodin har goda erfarenheter i Frankrike, Litauen, Lettland och Tyskland när det gäller vindkraftsbyggnad. Om de är så tillmötesgående, är det väl för en entreprenör som Flodin ett gyllene tillfälle att bygga verk där i stället för här.

Därmed slipper han också att debattera med oss som anser att det är fel att vår vackra natur förstörs i onödan för att exportera elström till nämnda länder.”

Christer Lidén, Forsnäs

 

Utsikt från Nävernäsan

 

Kvällsutsikt från Nävernäsans torn. Foto:Jonna Jinton.
Kvällsutsikt från Nävernäsans torn. Foto:Jonna Jinton.

 

Snart är den fantastiska milsvida utsikten från Nävernäsan ett minne blott om vindbolaget Forsca får som de vill. Över hela denna vackra utsikt planeras den största vindparken någonsin i Sverige, Fängsjö/Storsjöhöjden; mer än 200 och 210 meter höga vindverk . En naturförödelse utan like.

Läs Jonna Jintons inlägg här från Nävernäsan här: http://jonnajinton.se/?p=5696