Namninsamlingen

 

Montagebild Omsjö

Påminner om den pågående namninsamlingen ”Stoppa vindindustrins naturförstörelse i västra Ångermanland!”

Du som stödjer uppropet skriv gärna under namnlistan. Det är mer än 350 personer som skrivit under men flera är välkomna! 🙂

Ca 500 personer har skrivit på protestlistor som har funnits utlagda i Näsåker, Ramsele och Junsele. För dig som missade den protest/namnlistan så har du chansen här!

Dela gärna namlistan på din hemsida, blogg eller facebooksida!

Tack för ditt stöd!

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=6166

Från Finnmarkens vänner i Kramfors

Jag har fått tillåtelse att lägga ut detta brev till ledamöterna i Kramfors kommunfullmäktige. Det är motståndsgruppen i Finnmarken, Kramfors kommun som fortsätter sin enträgna kamp för att bevara den miljö och natur i Finnmarken som är så betydelsefull för dem.

Vår kamp mot den gigantiska naturförstörelse som är på gång i Sollefteå kommun fortsätter också. Frågorna i brevet går även att ställa till alla politiker och ledamöter i Sollefteå kommunfullmäktige och kommunstyrelse. Kan man hoppas att någon politiker vill och kan svara på det som är relevant i skrivelsen för vår kommun …?

————————–

”Som ledamot av fullmäktige ska du i mars fatta beslut om en ny översiktsplan. Den inkluderar kommunens planer för utbyggnad av vindkraft i Kramfors. Fram till dess kommer vi att informera dig om sakläget i flera frågor som är viktiga för ditt och fullmäktiges ställningstagande. Det gör vi för att:

  1. Vi vill ge dig en motbild till den information som du hittills har
    fått. Vi vill att du som ledamot ska få ett bredare faktaunderlag helt enkelt.
  2. Men, vi vill också veta vad du tycker om den information/motbild vi kommer
    med. Och vi vill få chansen att diskutera och föra en konstruktiv dialog med
    dig om den information vi lyfter fram.
  3. För att vi tror på att diskutera, på att den som aktivt formulerar sin egen
    ståndpunkt och sedan våga bryta den mot andras, fattar klokare beslut.
  4. Det är därför som vi ställer en fråga i varje mail som vi ber dig att besvara personligen. För att du som ledamot ska fundera, reflektera över om det ligger något i det vi säger.

Vår tredje fråga handlar om hur skev vindkraftsutbyggnaden är mellan Västernorrlands län och Stockholms län.

 

Tycker du att det är rätt att bygga 1211 vindkraftverk i Västernorrland när det samtidigt bara planeras för 13 vindkraftverk i Stockholms län?

 

Våra slutsatser

  • Med den statistik vi tagit fram, vill vi visa att den utbyggnadsiver som hittills präglat både länet och kommunen står i bjärt kontrast till hur kommunerna i Stockholms län agerar.
  • Vi har jämfört vindkraftsplanerna för Västernorrlands län med Stockholms län via “Vindbrukskollen” (http://www.vindlov.se/sv/Om-Vindlov/välj “dölj Vindbrukskollen” så kommer du till sökfunktionen). Vindbrukskollen är ett samarbete mellan olika offentliga myndigheter. Här samlas statistik om vindkraftsutbyggnad. Vi har valt att hämta statistik för både befintliga verk, de som fått bygglov, förhandsbesked, tillstånd eller är under samråd. Du hittar resultaten i de två bifogade filerna – 13 vindkraftverk i Stockholm mot 1211 i Västernorrland!! Andra siffror har förekommit i debatten, men det vi här vill peka på är den i högsta grad skeva differensen.
  • Vi tycker att det minst sagt är rimligt att Stockholmsområdet först tar sitt eget vindkraftsansvar innan Västernorrland kastar sig ut i en egen våldsam utbyggnadsorgie – för att täcka stockholmarnas behov. Det är ju de som har det stora elbehovet, inte vi! De skyller säkert på att det är svårt att hitta mark. Men Stockholms län är i många avseenden så pass glest befolkat att de mycket väl skulle kunna bygga ut på samma villkor som i Västernorrland! Där nere finns också stora utrymmen för vindkraft på platser som redan är smittade av ljud och ljus, t ex i anslutning till de större vägarna och vid redan etablerade industriområden!
  • Det här är dessutom en moralisk fråga, stockholmarna måste väl först sopa framför egen dörr, se om sitt eget hus, innan de begär mer av oss! Det här är jätteviktigt, för att en etablering får stor påverkan på landskapsbild och medför sig stora negativa konsekvenser för alla kringboende (se vårt förra mail)! Den här bördan måste bäras solidariskt! Låt det inte löna sig för Stockholms län att smita undan! Ställ krav på att de också ska ta sitt ansvar! Stockholmsregionen har så många försteg i förhållande till Västernorrland, spela därför inte bort era kort i förväg! Spela inte bort de få men starka fördelar som Kramfors har i form natur, lugn och tystnad!

Finnmarkens bygdeförening och initiativet Värna Finnmarken

 

 
 

Vindkraft ifrågasatt

Kungliga Vetenskapsakademin är en kompetenstung organisation, som knappast kan anklagas för att företräda några partsintressen. När organisationen därför går ut i debatt (SvD 22.04.2012), bör man kanske ge de synpunkter de framför lite extra uppmärksamhet.

De synpunkter man kommit fram till sammanfattas kanske bäst med deras egna ord på följande sätt:

Att en gigantisk vindkraftsutbyggnad genomförs i ett land som Sverige, som redan har ett väl fungerande fossilfritt elsystem, är obegripligt.

Behovet av El inte kan anpassas till vindens växlingar, utan måste anpassas till användarnas behov. Det innebär att man måste ha en kapacitet i elsystemet som klarar också de vindsvaga perioder med högtryck och extrem kyla som återkommande förekommer vintertid. Och när det blåser måste man med kort varsel kunna stänga av delar av vattenkraften eftersom det inte finns någonstans att göra av överskottenergin. Om inte korrekt spänning och strömstyrka kan garanteras i kraftnätet kan irreparabla skador uppstå på komplicerad och känslig utrustning som är vanlig i dagens samhälle.

Vattenkraften, som är en stabil och kostnadseffektiv energikälla, blir på så sätt vindkraftens fånge, och det blir på sikt vindkraftens kostnader som kommer att styra prissättningen av El med stora kostnadsökningar som följd. Enligt Kungl. Vetenskapsakademin har man i en utförlig analys kommit fram till att med tillgänglig vattenkraft kan man balansera ca 10 TWH vindkraft, vilket skall vägas mot en planering av upp till 30 TWH vindkraft.

I vårt län har vi planer på mycket stora utbyggnader av vindkraft i främst de västra delarna av länet. I Fängsjö/Storsjöhöjden handlar det i utgångsläget om 180 vindsnurror med en höjd av 210 meter. De kommer att täcka en yta av 89 kvadratkilometer, och totalt att dominera landskapsbilden för de ca 100 personer som bor i byarna i närområdet. Och ljudnivån i verkens omedelbara närhet anges i ansökan till 106,5 dB(A).

Miljökonsekvenserna kommer bli omfattande, vägar skall dras fram för den tunga trafiken, ledningsgator likaså. Och tillgängligheten till området minska genom de restriktioner som säkerhet i olika avseenden medför. Vindkraftparkerna uppförs av experter från olika länder, de ger mycket lite till det lokala arbetsutbudet. Och i uppfört skick fjärrstyrs de, inte heller det ger något tillbaka till bygden. Den lilla ersättning i form av bydgepeng man möjligen får, är i stort sett försumbar.

Av ovanstående blir konsekvensen att den storskaliga utbyggnad som planeras i vårt län borde stoppas. Den tillför lite av värde lokalt, den strider mot nationella intressen och en god nationell energipolitik. Och för att återgå till Kungliga Vetenskapsakademins uppfattning igen så menar man att vindkraftutbyggnaden inte skulle vara möjlig utan omfattande subventioner (i form av el-certifikat) i mångmiljardklassen. Den sammanlagda extrakostnaden för den förda politiken drabbar till syvende och sist elkonsumenterna.

2013.01.09

Jarl Strömbäck/SPI

Bonässund

 

Naturskyddsföreningen

Oslo Paza, Frihetsstatuen og ei "gammeldalgs" vindmølle. - Pluss to monster mellom der (bilde fra Miljøvernforbundet sine nettsider)
Oslo Paza, Frihetsstatuen og ei ”gammeldalgs” vindmølle. – Pluss to monster mellom der (bilde fra Miljøvernforbundet sine nettsider)

Den svenska Naturskyddsföreningen har hitintills inte varit speciellt tydliga hur de ställer sig inför den naturförödelse, som den planerade massiva vindkraftsexploateringen kommer att förorsaka i vårt land, i Norrland och inte minst i Sollefteå kommun.

Bilden ovan har ”Norges miljövernforbund” lagt ut. Det verkar som ”Norges miljövernforbund” har en mer nykter syn på vindkraft än den Svenska naturskyddsföreningen har/haft…

Men i dagens TÅ finns en mycket bra debattinlägg av Kramfors Naturskyddsförening med anledning av att KABEKO har för avsikt att exploatera stora markområden för byggande av en vindkraftspark i Finnmarken, Kramfors. Finnmarkens vänner har bedrivit ett bra protestarbete mot vad som planeras i deras fritidsområde, och det känns roligt att Naturskyddsföreningen i Kramfors på detta tydliga sätt tagit ståndpunkt mot denna vindkraftsexploatering. Tack SNF i Kramfors!

Nu väntar vi på vad Naturskyddsföreningen i Sollefteå säger om etableringen av den näst största vindparken i Norrland; nämligen vindparken Fängsjö/Storsjöhöjden i Näsåker. En storskalig vindindustri som är baserad på en helt undermålig, outredd kommunal vindplan…

 

 

 

Politiker i Sollefteå och Ö-viks kommun svarar..

Det har börjat droppa in svar på de frågor som skickades ut till alla ledamöter i Kommunfullmäktige i Sollefteå och Ö-viks kommuner. Tyvärr returnerades några mail pga fel namn- eller mailadress, men de flesta ledamöterna har fått frågorna.

Frågorna som skickades var följande:

1. Är du som ledamot i Kommunfullmäktige FÖR eller EMOT att Forsca AB får genomföra sina planer att bygga ett vindindustriområde i Fängsjö/Storsjöhöjden?

2. Vilka är DINA motiv för DITT ställningstagande?

Jag kommer att lägga in svaren fortlöpande under respektive kommun. Svaren kommer också att finnas på vår gruppsida ”Vi vägrar vindkraftverk i Fängsjö/Storsjöhöjden”.

Sollefteå Kommunfullmäktiges ledamöter:

Bengt Sörlin (M) Sollefteå kn skriver: ”Jag anser att de skall få bygga. Vi måste kunna tillhandahålla förnybarenergi till våra industrier där anser jag att vind och vatten är något vi bör satsa på.”

– Katrin Tjernberg (S) suppleant Kommunfullmäktige: -”Tack för ditt mail, jag sitter som ersättare i kommunfullmäktige, långt ner på listan. Men jag har tydliga åsikter i vindkraftsfrågor.
1. Jag är emot vindkraftsbyggen inom kommunen.
2. ”De” tog vår vattenkraft, nu vill man ha vår vackra natur. Vindkraften kostar mer än vad den ger, som jag ser det. Vårt naturvärde försvinner.
Visst hade jag kunnat utveckla mina svar ytterligare, men det får räcka så här!
Vänliga Hälsningar Katrin Tjernberg”

– Från kommunordf. Elisabet Lassens (S) sekreterare Britta Själander kommer följande mail: ”Vi hänvisar till det dokument som heter ”Fördjupad översiktsplan Vindbruk i Sollefteå kommun”. Detta dokument antogs av kommunfullmäktige 2008-12-15. Där anges områden som anses lämpliga för storskalig vindkraft.

I övrigt hänvisar vi till den kommande demokratiska processen i kommunfullmäktige där ärendet ”Tillstyrkan av lokalisering av vindkraft” som kommit från Länsstyrelsen, kommer att besvaras.
Vänliga hälsningar,
Gunder Lidén (S), Mikael Sjölund (S), Susanne Lindahl (S), Elisabet Lassen (S), Åsa Sjödén (S), Sven-Erik Bodén (S), Jerry Pehrsson (S), John Åberg (S), Linnéa Stenklyft (S)”

Gunilla Fluur (VISKB) Tyvärr känner jag olust att svara på dessa förenklade frågeställningar. Jag kommer därför inte att svara.”

– Malin Spjuth, ledamot i kommunfullmäktige för Miljöpartiet: 1. ”Jag är som ledamot EMOT Forsca ABs planer att bygga vindindustriområde. Om dom hade velat etablera en liten park så att hänsyn till boende, naturvärden och andra näringar hade tagits hade jag kunnat ställa mig positiv.

2. Jag är som miljöpartist självklart för vindkraft, det är viktigt att vi ställer om till förnybar energi. Men jag tycker att man i denna kommun måste bestämma sig för i vilken omfattning man vill ha vindkraften och till vilket pris. Jag tycker att denna kommun ska investera i mindre parker, lägre verk, se till att verken som byggs här ekonomiskt gangnar kommunen och/eller dess innevånare, vi ska inte låta oss ockuperas igen, likt vad som hände med vattenkraften. Verken borde antingen ägas kollektivt av de som bor i närheten av dem, eller att kommunen tar en ansenlig summa av intäkterna från verken. Kommunen ska förnya sin översiktsplan så att andra värden och intressen skyddas och att storleken på parker och verk finns bestämt i vindkraftplanen, man ska även skriva med i vindkraftplanen vem som har ansvar för att ta tillvara på verken och återställer marken när verken stängs och tjänat ut. När en park etableras ska de berörda människorna i områden känna att de informerats väl och de ska ha väldigt stor talan i om de vill ha verken där eller inte.

Stora parker förstör stora markområden, det blir ett fruktansvärt stort angrepp i naturen, man måste dessutom etablera breda vägar dit för att köra dit så stora verk och omfattande ledningsgator för att transportera strömmen dom genererar.

Vi måste se vilka andra världen som finns i vår kommun i fråga om oförstörd fantasisk natur, vilket kommer bli en väldig tillgång framöver. Det samhälle som pågår kan inte förtsätta i samma spår, vi går mot världens undergång. Sverige kommer att behöva producera sin egen mat i större omfattning, de områden där rent vatten, skog och mark finns kommer att bli omvärderade och viktiga. Vår kommun har detta och ska, MÅSTE skydda denna skatt.”

Ö-viks Kommunfullmäktiges ledamöter:

Erik Nordlander” (C) Ö-viks kommun: ”Jag förordar vidare utbyggnad av vindkraft i alla sammanhang”.

Edit Persson (C) Ö-viks kommun.Jag är för vindkraftutbyggnad”.

Jarl Strömbäck, Gruppledare SPI Örnsköldsvik:  ”Tack för Era frågor. Här kommer mina synpunkter.
1. Jag är starkt kritisk till all storskalig vindkraftsutbyggnad i vårt land.
2. Jag delar den uppfattning som Kungliga veteskapakademin givit uttryck för i bland annat en debattartikel på SvD opinion den 24/4 2012. In extenso kan den beskrivas på följande sätt” Att en gigantisk vindkraftsutbyggnad genomförs i ett land som Sverige, som redan har ett väl fungerande och fossilfritt elsystem, är obegripligt”.

Den pågående utvecklingen är ur ett svenskt perspektiv ett enormt kostsamt slöseri med resurser, vilka kunde använts till att ex.vis stärka skolan och vården i vårt land.

– Glenn Nordlund (S) förste vice ordförande i Kommunstyrelsen Ö-vik skriver: ”I Örnsköldsviks kommun har vi antagit en översiktsplan för utbyggnad av vindkraft. Det område som du lyfter fram här har utpekats som ett utredningsområde i vår översiktsplan. Det innebär att det inte utretts vad gäller intressekonflikter på det sätt som övriga utpekade områden som finns i planen. Jag känner till att det från presentationer som gjorts av detta projekt, inte minst från ett Grundtjärnsperspektiv kan uppfatta kraftiga förändringar i landskapsbilden. Jag är inte beredd att ta ställning till din fråga idag utan det kommer vi att göra när det kommer in som ett ärende till kommunen att ta ställning till och då bl.a får kunskap om vilka intressekonflikter som finns.” Med vänliga hälsningar Glenn Nordlund

– Roger Burland (S) Ö-viks kn skriver: ”Jag hänvisar till det svar som Glenn Nordlund skickat då jag har samma inställning till ärendet.”

Mats Hedell Ö-vik (V): ”Hittar ingen info om vad du frågar, mina partikamrater i Kramfors har nog mer att komma med än jag som inte ens känner till var området ligger!”  Tillägg:  ”Jag diskuterade detta med vår lokala miljöpartist och han sa att det låg nånstans bortom Kramfors. Jag ber i så fall om ursäkt och tillägger att Vänstern i Ö-vik ÄR positiv till utbyggd vindkraft! Naturligtvis kan det inkräkta på olika intressen bland befolkningen men just det här fallet har jag inte tidigare haft kontakt med några motståndare…..”

Frågor till ansvariga politiker i Sollefteå och Ö-viks kommun

 

Följande frågor har idag skickats till ansvariga politiker i Sollefteå och Ö-viks kommun. Vi hoppas på svar och svaren kommer att redovisas här och på vår gruppsida på facebook: ”Vi vägrar Vindkraftverk i Fängsjö/Storsjöhöjden”

”Hej!

Vi motståndare till vindkraftsprojektet i Fängsjö/Storsjöhöjden vill, som Finnmarkens motståndare i Kramfors kommun, ställa följande frågor till Dig som politiker i Sollefteå och Ö-viks kommuns fullmäktige. I stort sett…alla politiker i Kramfors kn har svarat och deras svar finns utlagda på Finnmarkens gruppsida ”Värna Finnmarken” på Facebook. Vi hoppas på Ditt svar! Svaret kommer att redovisas på vår hemsida ”Snurrigt” och på vår gruppsida Vi Vägrar Vindkraftverk i Fängsjö/Storsjöhöjden” på Facebook.

1. Är du som ledamot i Kommunfullmäktige FÖR eller EMOT att Forsca AB får genomföra sina planer att bygga ett vindindustriområde i Fängsjö/Storsjöhöjden?

2. Vilka är DINA motiv för DITT ställningstagande?

Frågorna skickas till alla ledamöter i Sollefteå och Ö-viks kommun.

/ Vindkraftsmotståndarna i Omsjö, Fängsjö, Tallnäset, Jansjö och Grundtjärn.”

Grundtjärn

 

 
En av byarna som berörs av vindprojektet Fängsjö/Storsjöhöjden är Grundtjärn. I Grundtjärn bor ett tjugotal boende och ett fyrtiotal fritidsboende. Grundtjärn tillhör Ö-viks kn.
 
Ett brev till miljöstrateg och ansv. för vindkraftsplaneringen i Öviks kn, Anders Lindström, besvarades så här: ”Susanne Sturk, är den som handlägger Forsca´s tillståndsansökan. Den del av parken som ligger inom Örnsköldsviks kommun har i vår vindkraftplan rubricerats som ”Utredningsområde”, det betyder att kommunens politiker egentligen inte tagit ställning till lämpligheten, utan man är ganska fri att fatta beslut. Så håll gärna kontakten med Susanne under tillståndsprocessen! / Anders”
 

Grundtjärnsbor! Skriv till Susanne Stark och ansvariga politiker i Ö-viks kommun! Skriv som du känner för vindkraftsexploateringen i Grundtjärn . Ju fler som protesterar ju mer kan beslutet påverkas. 🙂

 
Adresser till ansv. Kommunordföranden
 

Lokala rådet Junsele

På Junsele hemsida http://www.junsele.nu / Lokala rådet finns protokoll, uppgifter om lokala rådets arbete och verksamhet samt information om olika frågor/ärenden som behandlats genom åren.

Här finns även information om det senaste remissyttrandet (längst ner på länksidan)  från lokala rådet som är insänt till miljöprövningsdelegationen Länsstyrelsen Västernorrland med anledning av den ansökan som inlämnats om tillstånd och uppförande av 22 vindkraftverk vid Kärmsjön norr om Betarsjön i Junsele.

Monica Blomström, Junsele.

Boende får betala ett högt pris för vindkraften

Montagebild Grundtjärn

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/boende-far-betala-ett-hogt-pris-for-vindkraften_6445466.svd

”Eftersom vi redan har ett elöverskott är tanken att vindel ska kunna exporteras så att man kan stänga kolkraftverk på kontinenten. Mot detta talar att det verkar klokare att uppföra anläggningarna där elen ska konsumeras för att undvika energiförluster under transporten och störningseffekter på hemmaplan.”

”Grannar till vindkraftverk brukar tala dels om ett swischljud, dels om ett ljud som från en torktumlare eller en lastbil på tomgång, dag som natt. Deras rapporter om sömnstörningar och förhöjt blodtryck, huvudvärk, balansproblem, utmattning, ångest, till och med epilepsi styrker forskningsresultat om det medicinska problem som kallas vindkraftssyndromet (Pierpont 2009). Problemet bottnar i att vindkraftverken förutom ett hörbart, högfrekvent ljud (swischet) också skapar ett lågfrekvent ljud, som når mycket längre och tränger in i hus, ja in i människors och djurs kroppar. Forskare vid Ålborgs universitet har visat att ju högre och starkare verk, desto mer lågfrekvent buller. Med dagens 150-200 meter höga verk hotar en hälsokatastrof om myndigheterna fortsätter att utgå från föråldrade riktlinjer.”

”Det är lätt att vara vindkraftsromantiker på behörigt avstånd. För oss och en växande del av befolkningen på landsbygden innebär en forcerad utbyggnad däremot ett hot mot hälsa och livsmiljö som inte är motiverat med tanke på vindkraftens marginella bidrag till framtidens energiförsörjning.”

Vi Vägrar Vindkraftverk i Fängsjö/Storsjöhöjden!

Nej till vindkraft i Junsele (?)

En glädjande nyhet står i dagens tidning som ger oss ett litet hopp för framtiden! Vi gläds med alla Junselebor – ni har gjort ett fantastiskt jobb! 🙂

I dagens TÅ står följande:

”Väktaren Vind AB vill bygga 22 vindkraftverk vid Kärmsjö utanför Betarsjön i Junsele. Men samhällsbyggnadsnämnden i Sollefteå säger nej till planerna.

Relaterat– Det är ett känsligt område och vi är inte säkra på att det passar med vindkraft där, säger Gunder Lidén (S), nämndens ordförande.

Det är länsstyrelsens miljöprövningsdelegation som fattar beslut. Men enligt delegationens ordförande, Lars Nyberg, är samhällsbyggnadsnämnden en mycket tung remissinstans.

Samhällsbyggnadsnämnden konstaterar till att börja med att det aktuella området inte är ett av de tio områden i kommunen som utpekas som lämpliga för vindkraft i den fördjupade översiktsplanen från 2008. Att bevilja ett tillstånd för den aktuella ansökan skulle vara i ”strid mot kommunens gällande översiktsplan”.

När samhällsbyggnadsnämnden tittat närmare på ansökan har de konstaterat att landskapsbilen påverkas för de som bor och vistas i området kring Betarsjön. Hur en etablering skulle påverka befintliga och planerade turistföretag vet man heller inte.

Vi vill veta mer och tycker därför att man ska avvakta med ett beslut tills den nya översiktsplanen är klar, säger Gunder Lidén.

Inte heller de lokalt berörda i Junsele ser positivt på etableringen. I ett yttrande från Junsele lokal råd, som ett 40-tal företag och organisationer skrivit under, poängteras att Betarsjön med omgivande områden idag är ”Centrum för utvecklingen av turismen och friluftslivet i Junsele”.

”Möjligheterna till ostörda frilufts/rekreationsområden i området kring Betarsjön ger fortsatta utvecklingsmöjligheter och nya turistsatsningar planeras i och runt sjön” skriver lokala rådet i sitt remissyttrande.

Den här frågan ska också tas upp av kommunfullmäktige, kommunen högsta beslutande organ. Kommunerna har nämligen ett slags veto. Om beslutet blir att avstyrka etableringen så tas den inte ens upp till prövning, då blir det inget. Om kommunen tillstyrker så innebär det att miljöprövningsdelegationen kan göra en prövning.

– Man brukar kunna ha en aning om vad kommunfullmäktige ska besluta, men i det här fallet har jag inte det, säger Lars Nyberg.

Det vet heller inte kommunalrådet Elisabet Lassen (S).

– Nej, vi ska prata med samhällsbyggnadsnämnden och höra hur de har resonerat. Det yttrande de nu lämnat var inget som framkom vid det samrådsmöte vi haft tidigare, berättar hon.

Egentligen skulle kommunfullmäktige ta ställning i december. Men på grund av tidsbrist har man begärt anstånd till februari.

Miljöprövningsdelegationen har börjat titta på handlingarna och Nyberg konstaterar att det finns en hel del att ta ställning till. Rennäringen har ett riksintresse i området, där förekommer kungsörn med mera. Miljöprövningsdelegationen tittar i första hand på hur naturen, djurlivet och de närmast boende påverkas av en etablering. Men påverkan på turistnäringen är inte oviktig

I februari fattar kommunfullmäktige beslut om att tillstyrka ansökan eller inte. Därefter behöver miljöprövningsdelegationen 2-3 månader på sig att få klart beslutet.

– Vad det lutar åt har jag inte en aning om idag, säger Lars Nyberg.”