”Det är rena dårskapen”

 Artikel i TÅ 17/10 2013 :

3834333731
Foto: Carolina Visser

”Nu tar Pansargeneralens barnbarn strid mot vindkraften i Sollefteå kommun. – Det är rena dårskapen. Men kommunen har fortfarande en chans att stoppa det, säger Helen Patton.

Helen Patton, sondotter till den legendariske pansargeneralen George S Patton och ordförande i The Patton Foundation, skräder inte orden när hon kommenterar den planerade vindkraftssatsningen i Fängsjö och Storsjöhöjden.

– All den skönhet ni har här i Sollefteå kommun är på väg att förstöras. Ni sitter på en guldgruva men inser det inte, säger hon.

– Den sorg de här vindkraftverken kommer att förorsaka är omätlig. Det finns inget sätt som det här kan göras på utan att ni kommer att ångra det.

Vindkraften är av avgörande betydelse för hennes nystartade samarbete med Farm Backsjön. De planerade vindkraftverken som ska resas strax i närheten innebär dödsstöten för konceptet: Ren natur och vildmark som bas för rehabilitering av bland annat krigsveteraner – en finns redan på plats – samt träning och personlig utveckling.

– Jag måste stänga om det blir verklighet, säger Carolina Visser på Farm Backsjön.

I ett brev till miljöprövningsdelegationen på Länsstyrelsen vädjar Helen Patton om helhetssyn. Sollefteås satsning på handikappvänlighet, de olympiska handikappspelen Paralympics, arbetet med att rädda Resele skola och den betydande inflyttningen är några hörnstenar. Hennes nyligen inköpta hus i Resele likaså.

Huset köpte hon av James Quinlan, som i dag är bosatt i USA, driver Miami Rhythm Foundation och har planer på att starta ett internationellt musikutbyte i Sollefteå kommun.

– Området har en otrolig potential. Jag vill se mina barn och barnbarn njuta av en av jordens mest fridfulla och naturliga platser – Sollefteå kommun.

Men framför allt pekar Helen Patton med hela handen på Farm Backsjön, där Hasse Sjölund och Carolina Visser byggt upp en mångfacetterad anläggning med tystnaden och naturen som bas. Slädhundar, fiske, tulpanfestival, vildmarkscamping, åsnesafari och nu rehabilitering är bara några av alla de ben företaget står på.

– Backsjön är den enskilt största orsaken till varför vindkraft inte bör byggas i området över huvud taget, säger Helen Patton.

– De har skapat något enastående, en oas för alla som vill hitta hjärtat i det som Sverige står för. Jag kan mer än gärna hjälpa till med att förverkliga ännu mer av Sollefteås potential.

I brevet till Länsstyrelsen erbjuder hon Sollefteå stöd. Vindkraften är en kortsiktig satsning och en katastrof, det finns andra sätt att bygga upp samhället, menar hon.

– Jag hjälper gärna till, tveka inte att ringa. Jag står när som helst till tjänst för att bidra till den outnyttjade kraften i Sollefteå.

Helen Patton är inte den enda som är djupt oroad över vindkraften som är på stark frammarsch. Protester har ekat i Junsele, Näsåker, Ramsele och även från samer som har renbetesland i området.”

Text: Katarina Östholm
katarina.ostholm@allehanda.se

SCA ansöker om bergtäkt i Omsjö / Tallnäset

”SCA Skog AB söker tillstånd till ny täkt av berg och morän enligt 9 kap miljöbalken inom fastigheten Tallnäset 1:8 i Sollefteå kommun. Ansökan avser ett uttag av 1 000 000 ton berg och morän inom en 30-årsperiod. Den planerade täkten ligger ca 15 km nordost om Näsåker.

Ur den planerade berg och moräntäkten på fastigheten Tallnäset 1:8 avser SCA Skog AB att producera ballast till betong till bland annat vindkraftverk samt material för vägbyggen och vägreparationer i närområdet.”

Yttranden ska vara inskickade till Länsstyrelsen senast 1 nov. 2013.

Skickas till:  ann-sofie.lindberg@lansstyrelsen.se

eller brev till:
Länsstyrelsen Västernorrland
87186 Härnösand

SCA:s ansökningshandlingar och Mkb:

Remiss för eventuellt yttrande, Tallnäset

Fastighetskarta

Översiktskarta

ansokan

miljokonsekvensbeskrivningkomplettering_130915

komplettering_130915

sid 3 karta 001

Kungörelse TÅ 4 okt 2013
Kungörelse TÅ 4 okt 2013

Sollefteå kommuns vindkraftsstrategi ifrågasätts

Hej !

Jag ska delta i en konferens i Sthlm den 5 november
http://www.boverket.se/Planera/Regional-planering/Konferens-Tillvaxt-kraver-planering/

Deltagarna har möjlighet att ställa frågor till statssekr Maritha Ljung
och statssekr Ulf Perbo. Jag har ställt denna fråga:

Många kommuner saknar aktuella översiktsplaner. Många
exploateringsintressen har ökat i betydelse sedan översiktsplanen antogs,
bl a vindkraft och gruvnäring. Ett exempel på detta är Sollefteå kommun
som utan ett aktuell kommuntäckande översiktsplan nu ger tillstånd till
en mycket omfattade vindkraftsutbyggnad som förändrar livsbetingelserna
för berörda ortsbor. http://snurrigt.vildavastra.se/

Vad kan göras utifrån dagens lagstiftning för att säkerställa att det
finns aktuella översiktsplaner och regionala tillväxtstrategier som
underlag för olika tillståndsbeslut ?

===
Genom denna fråga så lyfter jag upp hela ert ärende till att bli synligt
på denna konferens som samlar en stor del av landets beslutsfattare…

..

Mvh

Lennart

Fotnot: Lennart Sjögren är f.d. partisekreterare i Kd

Samebyarnas svek

 

Kopia av TrattbergetVi anser att samebyarna kör ett dubbelt spel när det gäller vindkraften. De ser inte vindkraften som ett reellt ”hot”.

Ett par av Vilhelminas samebyar har ett viktigt och stort renbetesområde (delvis ett riksintresse för rennäringen) i det planerade vindkraftsområdet Fängsjö/Storsjöhöjden i Näsåker.  Vid flera telefonsamtal med ordförande för en av samebyarna i Vilhelmina  och av deras publika kommentarer i bla TÅ  att döma , uttalade ordföranden med emfas att de kommer inte att godkänna vindkraftsindustrin på deras renbetesområden i Fängsjö/Storsjöhöjden.

Trots det så har de förhandlat sig till och medgivit ett fett ekonomiskt avtal med vindbolaget Forsca när det gäller Fängsjö/Storsjöhöjdens vindkraftsindustri. Samebyarna och vindkraftsindustribolaget Forsca kom överens . Så var det med den protesten och samarbetet! Samebyarna tjänar på vindkraften. De som är de verkliga förlorarna är de boende i vindkraftsområdena. De får ingen ersättning öht. De blir inte ens tillfrågade/hörda!

Samebyarna som har renbetesområden i Fängsjö/Storsjöhöjden i Näsåker heter ”Vilhelmina södra sameby” och ”Voernese”.  Vi  ortsbor har tidigare inte haft några  problem i kontakterna med samerna i vårt område. Men vi känner starkt att detta är ett stort svek av samebyarna; de lovade oss ortsbor allt stöd från dem i vindkraftsmotståndet i det aktuella området . Dock är det främst ett stort svek och orättvisa från myndigheternas sida som tillåter att människor särbehandlas på det sätt som nu gjorts.

I Forscas ansökan har två av Vilhelminas samebyar förhandlat sig till
följande. Listan är lång och samerna får bla följande:

– tre renhagar
– två renvaktarstugor
– GPS-märkning av renar till en kostnad på 500 000 kr
– årliga helikopterflygningar, 5 dagar, för att underlätta arbetet med
reninsamling. Denna insats kostar minst 200 000 kr/år
– bidrag på 300 000 kr/år för att underlätta renskötseln

Visst är det fantastiskt att samebyarna har låtit sig ”köpas” för så stora pengar, medan ortsborna inte får någonting och istället får alla nackdelar! Förstörd miljö , sänkta fastighetsvärden etc. Samerna är de som gått vinnande ur förhandlingarna.

En annan konsekvens av samebyarnas svek blev, att Sollefteå kommun biföll vindkraftsindustrin Fängsjö/Storsjöhöjden tack vare att samebyarna kommit överens med vindbolaget Forsca! I Sollefteå kommunfullmäktiges protokoll den 27/5 2013 står:

”- Rennäring. Projektområdena Fängsjön samt Storsjöhöjden ligger inom gränserna för samebyarna Voernese och Vilhelmina södra. Områdena är utpekade som riksintresse för rennäring. Den planerade etableringen kommer i sin helhet att ligga inom vinterbetesmarken. Det finns ett avtal tecknat mellan FORSCA AB och Voernese respektive Vilhelmina södra sameby ”i vilket parterna har reglerat frågan om den eventuella kvarstående påverkan som vindkraftsverksamheten, efter föreslagna åtgärder, har på rennäringen”. Kommunens förbehåll ”områden lämpliga för storskalig vindkraftetablering förutsatt att samförstånd nås mellan berörd rennäring och vindkraftetablerare” har därmed uppnåtts.

Läs också detta: http://snurrigt.vildavastra.se/?p=2216

 

Uppdatering den 26/1 2016:

Hm.. mystiken tätnar ang. samebyarnas agerande i vk-projektet Fängsjö/Storsjöhöjden..

Vid ett spontant möte med Voernese samebys ordförande idag, så påstod han att det finns inget skriftligt avtal mellan samebyarna i området och vindbolaget Forsca. I en annan mening säger han att avtalet är ”brutet”..

Ett samtal med Forscas VD motsäger detta. Det f i n n s ett skriftligt avtal mellan samebyarna och Forsca. (se ovan)

Till saken hör att samebyarna har överklagat Forscas överklagan på Länsstyrelsens MPD:s beslut av en begränsad renskötsel i området under uppbyggnadstiden.

Hur ska man tolka samebyns ordförandes påstående om att det inte finns något avtal?

Uppdatering mars 2016: Samebyarna Voernese och södra Vilhelmina har brutit det samexistensavtal som ingicks med Forsca vindbolag år 2013. Parterna var därför kallade till domstolsförhandlingar i Mark- och miljödomstolens tingsrätt i Östersund den 15 och 16 mars 2016.

Läs mera här. http://snurrigt.vildavastra.se/?p=4233

Överklagan på Sollefteå kommuns beslut om Fängsjö/Storsjöhöjden

Sollefteå kommuns beslut om vindkraftsutbyggnaden strider mot lag.

Ett antal fastighetsägare och kommuninvånare överklagar nu kommunfullmäktiges beslut om att tillåta en omfattande utbyggnad av vindkraftverk i Omsjö-Fängsjö-området. Vi anser att Sollefteå kommun inte följer den lagstiftning som finns och att kommunfullmäktiges beslut i maj ska upphävas av förvaltningsrätten.

I besvärsskrivelsen framförs att

  1. Sollefteå kommun inte följer lagen (Plan och bygglagen 3:1, 3:27) om att det ska finnas en aktuell översiktsplan över hela kommunen och att aktualitetsförklaring ska ske av översiktsplanen minst en gång under varje mandatperiod
  2. kommunens olika beslut är motsägelsefulla om vindbruksplanens juridiska status (tillägg till översiktsplan? eller fördjupad översiktsplan?).
  3. kommunen fattat beslut om riktlinjer för markanvändning för vindkraft som delvis saknar och delvis har en otydlig koppling till Plan och bygglagens regelsystem och tidigare beslut om fördjupad översiktsplan
  4. kommunens beslut om fördjupad översiktsplan för vindbruk 2008 saknar beskrivning av sambanden med och konsekvenserna för den gällande översiktsplanen som helhet
  5. kommunfullmäktiges beslut om fördjupad översiktsplan 2008 och kommunfullmäktiges beslut i april 2013 uppfyller inte regeln i plan och bygglagen (PBL 3:6) om att innebörden och konsekvenserna av översiktsplanen tydligt ska framgå
  6. medborgare är missnöjda med kommunens hantering av vindkraftsplaneringen, bl. a att samhällsbyggnadsnämnden inte varit tillräckligt involverade i ärendet och att det förelegat stora brister i samrådsprocessen
  7. kommunfullmäktiges beslut 2013-05-27 sker trots de allvarliga bristerna i lagtillämpning, bristerna i tidigare beslut och bristerna i det nu aktuella ärendet(se punkt 1-6 ovan)
  8. kommunfullmäktiges beslut 2013-05-27 grundas på bristande analys av de påståenden och slutsatser som ensidigt framförts av exploaterings-företaget
  9. kommunfullmäktiges beslut 2013-05-27 grundas inte på relevanta och tillräckliga utredningar om hälsorisker, miljörisker, effekter på boendemiljön och effekter på fastighetsvärden för bebyggda fastigheter
  10. kommunfullmäktiges protokoll för beslutet 2013-05-27 innehåller en felaktighet

Kommunens olika beslut är otydliga och det råder en närmast total oklarhet beträffande vilken betydelse som kan tillmätas kommunfullmäktiges beslut den 2013-05-27,§ 66 KS/275/2012 (20.7). Länsstyrelsen har uppenbarligen utifrån sin uppsiktsroll inte ännu noterat kommunens motsägelsefulla beslut.

Överklagan i sin helhet (utan namnunderskrifter) : Överklagan Förvaltningsrätten. utan namn pdf

/ A.B.

Fängsjö/Storsjöhöjdens vindindustriprojekt till miljöprövning.

Länsstyrelsens hemsida ligger följande kungörelse:

”Ansökan om tillstånd till 180 vindkraftverk vid Fängsjön och Storsjöhöjden, Sollefteå och Örnsköldsviks kommuner, FORSCA AB 

FORSCA AB har hos miljöprövningsdelegationen vid Länsstyrelsen Västernorrland inlämnat ansökan om uppförande och drift av 180 vindkraftverk vid Fängsjön och Storsjöhöjden, öster om Näsåker och söder om Grundtjärn, Sollefteå och Örnsköldsviks kommuner. 

Bolagets handlingar enligt ovanstående finns tillgängliga för allmänheten på Kommunledningskontoret, Örnsköldsviks kommun, på Kommunstyrelseförvaltningen, Sollefteå kommun,  på Länsstyrelsen Västernorrlands diarium, Pumpbacksgatan 19, Härnösand.

Kallelser och andra meddelanden i ärendet införs i Örnsköldsviks Allehanda och Tidningen Ångermanland. Kallelser och andra meddelanden ska, om det inte särskilt skickas till en part, hållas tillgängliga hos de som förvarar akterna.

Den som vill yttra sig i ärendet kan göra det skriftligen till miljöprövningsdelegationen.

Adress:  Länsstyrelsen Västernorrland, 871 86 Härnösand senast den 15 juli 2013. Diarienummer 551-7133-12 bör anges.

Övriga handlingar i ärendet finns på Länsstyrelsens hemsida:

 
 
 

Öppet brev till politiker i Sollefteå kommun / Uppdatering

Ett öppet brev är skickat till alla ledamöter som var med och beslutade i Sollefteå kommunfullmäktigen den 27 maj ang. Fängsjö/Storsjöhöjden i Näsåker. Brevet lyder:

”Till alla politiker som röstade ja eller nej till vindkraftexploateringen Fängsjö/Storsjöhöjden i fullmäktige den 27 maj.

Vi är intresserade av att veta Din ”röstförklaring” i Kommunfullmäktige, dvs skälet för Ditt ställningstagande för eller mot vindkraftsetableringen i Fängsjö/Storsjöhöjden? Vindkraftsexploateringen berör så många människor i området och i hela Näsåker-bygden, och många av oss vill veta skälen till att våra folkvalda kommmunpolitiker röstade som de gjorde. Du får gärna ge ett utförligare svar – vindkraften är en komplicerad fråga och kan vara svår att besvara med ett enkelt svar.

Ditt svar är viktigt för oss. Tack för att Du svarar!

Svaren från er kommer att publiceras på hemsidan ”Snurrigt”.

De bästa hälsningar,

Berörda ortsbor och fritidsbor i Omsjö, Fängsjö, Jansjö, Tallnäset, Backsjön och Näsåker.”

Uppdatering 9 juni: Tyvärr har bara två svar kommit in på vår fråga till Sollefteå kommuns kommunfullmäktige-ledamöter. Tack för dem! Vi hade hoppats att de övriga ledamöterna skulle stå för sina beslut, men det verkar inte så. Signalen till kommuninvånarna är klar – ”beslutet är vårt; det ska inte kommuninvånarna bry sig i.”

Svar:
– Gunilla Fluur (VISKB):   ”Jag är emot all storskalighet i alla former.”  Tack Gunilla! ( VISKB reserverade sig mot Fängsjö/Storsjöhöjdens vindindustri i Kf )
 
 – Karin Jansson Borg /VISKB: Jag är för förnyelsebar energi som vindkraft men emot överexploatering och röstade därför inte för vindkraftsetableringen i Fängsjö/Storsjöhöjden den här gången. Jag röstade för en återremiss för att utreda mer och invänta översiktsplanen.”  
 

Vindkraft och jakt

Vindkraftsparker – är de ett hot mot jakt?

Jakt i olika former är en mycket viktig del av tillvaron för boende i vårt område liksom för många tillresta jägare. Vi anar att vindkraftparker kommer att medföra olika begränsningar för jakt. Det är dock märkligt tyst i en fråga som kommer att påverka många personer med jakt som intresse och fritidssysselsättning.

Vi arbetar för att informera om frågor som ej lyfts fram av projektägarna och merparten av politikerna.

Vi ställer därför nu följande frågor till SCA och andra markägare som avser att investera i vindkraft:

– Vilka begränsningar för jakt kommer att råda under uppbyggnadsfasen för olika projekt?
– Om begränsningar införs vilket avstånd från yttre gräns för en park kommer att beläggas med förbud med hänsyn till vapens räckvidd samt risk för rikoschetter från alla torn?
– Vilka arealer berörs på olika orter inkl ev. säkerhetszoner?
– Vilka begränsningar kommer att råda under driftsfasen? Inom vindkraftparken och med hänsyn till säkerhetszoner?
– Kommer jägare/markägare som drabbas av höga ljudnivåer på deras jaktområden att ersättas? Det är känt från andra vindkraftparker att ljudnivån kan vara kraftigt förhöjd mer än 5 km från vindkraftverk.

/ Arbetsgruppen för livsmiljö i Sollefteå

———————————————————————————-

När det gäller Fängsjö/Storsjöhöjdens vindprojekt i Näsåker har vindbolaget Forsca sagt att de ämnade ha samrådsmöten med alla jaktlagen i vindkraftsområdet.  Vid kontroll visade det sig att inga samrådsmöten har hållits. Många jägare i berörda jaktlag har inte fått någon eller mycket lite information om vad som kommer att hända med jakten under eller efter uppbyggnaden.

Ett samtal med jaktansvarig på SCA, Ruben Karlsson, bekräftar att inga samrådsmöten eller annan information har getts till jaktlagen. Ruben Karlsson säger att jägare som bor på orten kommer att beredas plats i andra jaktlag på SCA:s marker under uppbyggnadstiden när all jakt kommer att stoppas i området.

Vad säger Jägarförbundet om de jaktliga inskränkningarna? Jägarförbundet har officiellt varit väldigt vag i dessa frågor. Så här svarar Mikael Backman, jaktvårdskonsulent Jägareförbundet Mitt Norrland:

”Jägareförbundet har i många fall fått svara på vindkraftsexploateringen genom remissrundor utskickad av länsstyrelsen i berörda län. Det är Göte Grubb som svarat på remisserna och generellt kan man säga att i svaren står det: under förutsättning att inga jaktliga inskränkningar införs under och efter byggtiden så har förbundet inga principiella invändningar mot projektet.

Däremot har vi sagt att projektet ska ske genom samråd med berörda jaktlag och jakträttshavare inom området. Inom områden med högre bullernivå än 40 db bör jakträttshavarna kompenseras ekonomiskt då det kan ha en negativ inverkan på jaktbara fåglar. Dessutom försvåras möjligheten att höra jakthundars skall med ljudnivåer över 40 db. Sedan har vi även haft synpunkter på att vindkraftsföretagen ska bereda pengar till viltvårdande åtgärder i dessa områden. Där en åtgärd kan vara att plantera viltbete längs vägarna, tex salixarter.

Så nog kanske vi kan anses vaga men det är ingen lätt fråga att ta i detta. Det finns ju ingen erfarenhetsbank att plocka i då det gäller jakt i vindkraftsparker. Självklart kommer jakten att påverkas då det blir ett vägnät på skogen som inte funnits tidigare och landskapsbilden förändras och med den naturupplevelsen. Vad man däremot inte vet är hur viltet påverkas och i vårt fall det viktigaste viltet i alla fall rent ekonomiskt och jägarantalsmässigt, älgen. Den påverkas troligen inte alls av detta men kanske till det bättre om det kan skapas viltbete.

Någonting som man från företagens sida tryckt på i våra kontakter med dem är att inga jaktliga inskränkningar ska ske och att man ska vara noga att föra en dialog med jaktlagen, vilket ju tydligen inte skett i detta fall, vilket är olyckligt.”

 / Admin.

Inlägget i TÅ:  http://allehanda.se/opinion/ordetfrittochdebatt/1.5956906-vindkraftsparker-ar-de-ett-hot-mot-jakt

 

 

Statsfinansierad miljöförstöring

Montagebild Omsjö
Montagebild Omsjö

Animerad film Omsjö: http://www.forsca.se/wp-content/uploads/2013/05/omsjo.mp4

Sollefteå kommun har tillstyrkt byggandet av alla dessa jättelika vindkraftverk (ingår i vindindustriprojektet Fängsjö/Storsjöhöjden; 180 vindverk á 210 meter höga).  Sollefteå kommun vill göra Västra delen av kommunen (Näsåker, Junsele, Resele och Ramsele området) till ett stort vindkraftsindustriområde.

Att hela bygden dör ut försvarar kommunen med att det kanske skapas några arbetstillfällen! Har kommunen tänkt på hur många människor som kommer att flytta ut från bygden och kommunen på grund av vindkraftsexploateringen?

Mer att läsa här:  http://opportunisterna.blogspot.se/