Namninsamling – ett politiskt manifest

_______________
Nu pågår skövling av Sverige med 20 000 vindkraftverk av internationella vindkraftindustri för att Sverige skall bli en vindenergikoloni till EU.
Detta ger ytterst marginell klimatnytta.
Det förs en vindkraftpolitik som vårdslöst använder våra ekonomiska resurser och förstör natur och människors boendemiljö. En vindkraftpolitik som kör över boende, inte lyssnar på sina medborgare, tillåter skövling av vårt land, skänker bort våra resurser, skadar besöksnäringen, och förstör möjligheter för människor att bo och verka i glesbygd.
Valet är vår möjlighet att avsätta de som har satt kursen , hitta ny kapten och besättning, och lägga ny kurs.Vindkraft – politiskt – Manifest:

1. Stoppa bidragen till Vindkraftindustrin.

2. Inför 3 km skyddsavstånd till boende omgående, och retroaktivt för alla planerade vindkraftindustrier.

3. Inför legalt veto för fastighetsägare som möjliggör att neka vindkraftverk närmare än 3 km från fastighetsgräns.

4. Stoppa utpekandet av vindkraft som ett Riksintresse omedelbart.

5. Tvinga vindindustrin att stå för alla kostnader för anslutning och förstärkningar av ledningsnät.

6. Tvinga vindindustrin att betala skatt för att bekosta för vindindustrin nödvändig reglerkraft och svängmassa.

7. Lägg ner Energimyndigheten.

8. Skriv om Miljöbalken så att krav införs att MKB(miljökonsekvensbeskrivning) tas fram av Kommuner i samarbete, istället för dagens situation där MKB tas fram av den jäviga vindkraftindustrin.

9. Skriv om Miljöbalken skrivs så att krav införs att vindkraftexploatering tvingas följa Landskapskonventionen, Konventionen om biologisk mångfald, Århuskonventionen, Maskindirektivet, Skogsvårdslagen, Allemansrätten, och strandskydd.

10. Politiker och Partier har moraliskt ansvar att redovisa sina ståndpunkter och bevekelsegrunder för den politik och skövling av Sverige med vindkraftindustri som pågår, så att vi medborgare kan fatta ett rationellt val av politiker till Europaparlamentet, Sveriges riksdag och Kommuner.

Skriv gärna på manifestet här:

http://namninsamling.se/index.php?Namn=Namn&sida=2&nid=8637&fnvisa=namn

 

 

 

Blåsta är de!

Att blåsa politikerna har vindkapitalisterna kommit på sedan länge

Men  synd  inte alla väljare upptäckt det ännu.

/Eric

Länsrådet Altin svarar på kritiken om tidningen ”Vindkraft”

En flersidig reklamtidning för vindkraft (den andra i ordningen) distribuerades till alla hushåll i Västernorrland för ett par veckor sedan. Länsstyrelsen bidrar med drygt 100.000 till denna reklamtidning. Hela distributionskostnaden för utskicket gick på 2 miljoner. Det är  en tidning som är full med positiv reklam för vindkraften i vårt län. Det är intervjuer med vindkraftsprojektörer, vindkraftsarbetare och olika anhängare av vindkraft. Det finns inga kritiska reportage mot vindkraft  i reklamtidningen.

Länsstyrelsen har som sin viktigaste uppgift att vara tillsynsmyndighet, och bör vara en opartisk myndighet när det gäller energival. Utskicken har fått mycket kritik inte minst i sociala media, för den positiva propagandan för vindkraft i utskicken. Vi anser ffa att Länsstyrelsen har brustit i sin roll som opartisk tillsynsmyndighet genom att vara med och sponsra reklamutskicken.

Här finns båda vindkraftstidningarna utlagda: http://www.pobeda.se/vindkrafttidningar/vindkraft-i-v%C3%A4sternorrland-20410922

Stig Edfast, reporter på SR P4 Västernorrland, träffade länsrådet Sten-Olof Altin, Länsstyrelsen i Härnösand. Sten-Olov Altin tillbakavisar kritiken mot att Länsstyrelsen är med och sponsrar en tidning som propagerar för vindkraft.

Här är intervjun med Sten-Olov Altin:

http://snurrigt.vildavastra.se/wp-content/uploads/2014/03/Altin-vindkraft.mp3

Uppdatering: Blogginlägg på ”Liberala vindar”: http://liberalavindar.blogspot.se/2014/02/skovlat-landskap-8.html

 

 

Ny bergtäkt planeras i Stugusjön till vindkraftsindustrin Fängsjö/Storsjöhöjden

Fotomontage Stugusjön
Fotomontage Stugusjön

En ny ansökan ligger nu ute på Länsstyrelsens hemsida och TÅ om tillstånd till en bergtäkt av 500 000 ton berg och morän inom del av fastigheten Stugusjön 1:23 i Sollefteå kommun.

Bergtäkten är den andra planerade berg- och moräntäkten som planeras inför uppförandet av vindkraftsindustrin Fängsjö/Storsjöhöjden.

Den första bergtäkten planeras strax utanför Omsjö och Tallnäset och ska bli dubbelt så stor. http://snurrigt.vildavastra.se/?p=2435

Bergtäkterna ska förse vindindustrin Fängsjö/Storsjöhöjden med ett 150-tal betongfundament till vindverken och grus till minst 11 mil vägar i vindindustriområdet

Den som vill yttra sig i ärendet kan göra det skriftligen till Länsstyrelsen Västernorrland, Miljöprövningsdelegationen, 871 86 Härnösand senast den 18 mars 2014. Diarienummer 551-869-13 bör anges.

Handlingar, översiktskarta, underbilagor till MKB m.m. till ansökan av en bergtäkt av 500 000 ton i Stugusjön: Stugusjön 1.23, Sollefteå kommun  (Zip-fil)

 

Så fel det blev…

Det finns kommentarer, bla på sociala media från vissa, ibland gröna, som tycker att ”marken tillhör alla”. Dvs staten – därför ska staten och dess politiker få göra som de vill. Därför ska vi i konsekvensens namn bl.a. ha gruvbrytning och vindindustriområden i den jungfruligaste vildmarken. För att…?

Jo så att andra länder ska kunna utnyttja Sverige och Norden som billig naturresurs kan man ju undra. – För det är ju det som blir konsekvensen…

Vindkraft och gruvexploatörerna. Dessa nutida baggbölare, som fått upp vittringen på att tjäna pengar här i norra Sverige, säljer sina innehav så fort de bara kan. ”Bulvaner” kallas dessa slags företag på kriminalspråk. Nordisk Vindkraft AB exploaterar just nu Sidensjö. Men deras industriområden är redan sålda till tyska intressen.

Läs på bla; http://www.mannheimerswartling.se/en/News/Latest-news/Nordisk-Vindkraft-and-Stadtwerke-Munchen-to-develop-wind-farm-in-Sweden-/

Och här på: http://www.nordiskvindkraft.se/media/28732/Press%20release%20Sidensj%C3%B6%20-%20svensk%20version.pdf

Visste Länsstyrelsen i Västernorrland eller ens Ö-viks politiker om, att elen skulle skickas till Munchens stad tro? Godtrogna politiker trodde kanske att det skulle genereras miljövänlig el till Sverige.

Tokfel fick de tyvärr. Vår miljöel skickas i breda skogskalhuggna ledningsgator ned till Tysklands konsumenter.

/Lars Eric

Buller från vindkraftverk. Förslag till riksdagsbeslut

Motion 2013/14:MJ333

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H102MJ333/?text=true

         

Lyssna:  http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H102MJ333/?text=true

       

Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av att se över placeringar av och gränsvärden för buller från vindkraftverk.

Motivering

Riksdagens beslut om en sammanhållen klimat och energipolitik innebär en mycket stor satsning vindkraft både på land och hav. I takt med den landbaserade utbyggnaden uppstår ofrånkomligt en konflikt mellan olika intressen. För människor som flyttat till landsbygd, kanske i sökande efter tystnad, får idag sin livsmiljö radikalt förändrad när högresta byggnadsverk i form av vindkraftsanläggningar uppförs i nära anslutning till deras bostäder. Ska man få acceptans för etablering av vindkraft fordras att störning och miljöpåverkan minskar.

Dagens regler anger en maximal ljudbild på 40 dB(A) mätt från en boningsfastighets väggar. Den som önskar vistas ute på sin gård får därmed acceptera en högre ljudnivå. Forskning vid Karolinska Institutet har visat att bullret från vindkraftverken är underskattat. Var tredje person uppger att de blir mycket störda även om bullret inte överskrider 40 dB(A) intill bostaden. Störd nattsömn, huvudvärk, yrsel, tinnitus, koncentrationssvårigheter, högt blodtryck och hjärtkärlsjukdom har rapporterats som ett ”wind turbine syndrome” i USA. En studie från 2009 av Dr. Nina Pierpoint visar att påverkan på hälsan från vindkraftverk är relaterat till avstånd. Uppsalaforskaren Conny Larsson visar också att olika atmosfäriska och väderrelaterade förhållanden inverkar på störningarnas radie, på sätt som inte hittills beaktats.

En växande opinion föranleder nu kommuner att inlägga veto i samband med att de tar ställning till bygglov för nya vindkraftverk. De ökade motsättningarna mellan boende som eftersträvar en bullerfri miljö och vindkraftsaktörer som gjort sig gällande på flera håll i Sverige föranleder mig att efterlysa en regeländring. Det kommunala vetot är en förutsättning för fortsatt vindkraftsbyggande, men för att det ska fungera behöver gränsvärden för buller ses över. De atmosfäriska och väderrelaterade faktorerna måste också tas med i beräkningar vid placering av verken.

Stockholm den 20 september 2013
Lars Gustafsson (KD)

”Miljökämpen”, ”Rallaren” och ”Mr vindkraft” – H-E Flodin

Västras store baggbölare, E. P. Perssons efterföljare, beskrivs så här på sin militärkompis Lasse Karlssons blogg; ”Lasses Evolution Therapy- Dina nya Livsinsikter” ; ”Sommaren 2010 så träffade jag en gammal fd. arbetskompis, vindkraftsrallaren Hans-Erik Flodin. Han jobbade som maskinchef under många år på marinens allt i allo färja HMS Ring samt på alla andra båtar och fartyg som fanns på dåvarande KA:5, senare MKN. Han slutade i försvaret för att i stället jobba med vindkraft. Hans-Erik Flodin har jobbat med vindkraft under många år. Känd som MR. vindkraft i Västernorrland En äkta Vindkraftsrallare som även är en miljökämpe.”

Vi i Västra välkomnar miljökämpar!

/ Lars Eric

Baggbölaren Erik Petter Persson i Höfven går igen…

För mer än 100 år sedan sadlade lanthandlaren E.P. Person om till något mycket luckrativare – nämligen att köpa och sälja skog av intet ont anande. Denne E.P. Persson var en av de ivrigaste uppköparna under senare delen av 1800-talet i Västra, och spekulerade i baggbölade fastigheter som han sedan snabbt sålde vidare, oftast till skogsbolag.

Nu håller samma sak på att hända igen, dock  i annan form – man bygger vindkraftstorns områden och exproprierar mark för att föra kraftledningarnas ström söderut.

Bl.a. i Storsjöområdet med dess fantastiska vackra natur med sjöar och sandstränder planeras det industriparker  i. Ett område som inga Sollefteåpolitiker någonsin verkar ha satt sina föttter i – Annars skulle de väl protestera?

Samebyarna får miljonkompensationer för att de inte kan ha renar i området. Men människor och natur sägs det inget om vad man ska tåla…

De som bygger är norskar, engelsmän, tyskar och SCA i samarbete med nutida norrländska exploatörer som f.d. militären Flodin från Härnösand.

/ Lars-Eric

NV AB exproprierar mark i Sidensjö för Tysklands räkning.

Nordisk Vindkraft i Näs
Nordisk Vindkraft i Näs

NV´s representanter Kalle Frölander och Johan Nordin vid Drömmesjön i Näs i Sidensjö. Konstverket ”bron” i bakgrunden. Foto Maria Edstrand. Från TÅ.

Markägare i Sidensjö har trots hjälp av LRF och dess representant Roger Johansson fått se sig överkörda av brittiska vindexploatörer. Mark måste avstås av alla boende där kraftledningsgator ska dras fram i 50 meters bredd.

”– Jag jobbar ju åt LRF och har hjälpt markägare i Sidensjö. 123 markägare drabbas när kraftledningen dras över deras mark, de får betalt för skogen som fälls men inget annat. Marken förlorar de rätten till, utan ersättning. En 50 meter bred ledningsgata mellan Moliden och Sidensjö.

Men det är kanske inte de enskilda markägarnas öden som berör mest. Det handlar om hur vindkraften påverkar naturen, de människor och djur som har sin livsmiljö här.

– Vi blir helt överkörda. Hur påverkar ingreppen i dag, hur påverkar de om tio år? Vem tar ansvaret för konsekvenserna – när de visar sig, för ingen har ju gjort någon ordentlig analys? Det är så bråttom att kratta manegen för vindföretagen, säger Roger Johansson.”

”Det står i alla fall klart att det handlar om ett gigantiskt bygge i Sidensjö med tysk finansiering, eftersom projektbolaget och parken har köpts av Münchens stads elbolag.

Magnus Mattsson, affärschef för Nordisk Vindkraft, som står för bygget och även kommer att driva vindkraftsparken när den är klar, säger att han är mycket nöjd med hur allt har förflutet”. TÅ.

NV dvs Nordisk Vindkraft AB är ett helägt dotterbolag till RES som har sitt huvudkontor i London.” http://Renewable Energy Systems Limited

RES står för Renewable Energy Systems Limited.