Vindkraft till varje pris i Sollefteå kommun

 

Foto: TÅ
Foto: TÅ

Igår den 9/4 hölls en mindre protestaktion i Sollefteå kommunhus i samband med Kommunstyrelsens möte.  Ett ärende om de 54 sk. utredningsområdena för vindkraft skulle tas upp på mötet, och osäkerheten om vad egentligen skrivelsen/protokollet SKMBT_C36013040413460 från Teknikutskottet innebar var stor. Skulle det bli fritt fram för en vidare massiv utveckling av vindkraft i kommunen trots att den nya översiktsplanen inte är klar?

I vindplanen 2008 finns beslut för tio vindkraftsområden, men vindplanerare Ulla Ullstein har sedan lång tid planerat en kraftig utökad satsning på vindkraft, trots att Samhällsbyggnadskontorets tjänstemän och Samhällsbyggnadsnämnden har en annan uppfattning. Ulla Ullstein har utsett 54 nya vindkraftsområden i Västra delen av Sollefteå kommun; något som har blivit utsatt för kraftig kritik bland både politiker och allmänhet.

Vid ett möte i nov. 2012 i Näsåker med Länsstyrelsen och politiker från Sollefteå och Ö-viks kn hävdade Sollefteås kommunordf. Elisabet Lassen att tio områden är ”that´s it”, när frågan om de nya sk. utredningsområdena kom upp. Men trots det verkar inte de planerade, utökade vindkraftsplanerna vara utraderade av ansvariga beslutsfattare och politiker.

Elisabet Lassen svarade igår på frågan om att vänta med utökad vindkraft till den nya översiktsplanen är klar 2014:

– ”Den frågan är redan avgjord i september 2012 i fullmäktige – då det fanns en motion och ett medborgarförslag med samma förslag men kommunfullmäktige sa nej ”vi väntar inte”.

http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=4512542&t=57

Vi anser att E. Lassens uttalande efter mötet är otydligt och intetsägande. Uttalandet är ytterligare ett ”spel för gallerierna”. Planerna på utökad massiv vindkraftssatsning i kommunen står fast och man kommer inte att invänta att den nya översiktsplanen blir klar 2014. Osäkerheten om de 54 s.k. ”utredningsområdena” för vindkraft finns fortfarande kvar, och i klartext betyder det att kommunen kan, vill och kommer att tacka ja till alla vindkraftetablerare att bygga var de vill i kommunen! Inga hänsyn till naturvärden, turism eller kommuninvånarna kommer att tas.

Det är sorgligt, mycket sorgligt..

Information

På kommunstyrelsens nästa möte  (Sollefteå kn) nu på tisdag 9/4 kommer detta ärende från teknikutskottet upp i Kommunstyrelsen Sollefteå kn : ”Vägledning från kommunstyrelsens teknikutskott inför beslut/avslag avs lokaliseringsområdena inom sk utredningsområdena i vindplanen 2008. ”  Se bif. fil.

SKMBT_C36013040413460

Synpunkter?

Påminner gärna om det som Elisabet Lassen sa ang. de tio vindkraftsområden som är fastställda i Vindplanen 2008; ”That´s it”! http://snurrigt.vildavastra.se/?p=1553

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5352442

————————
Ang. Fängsjö/Storsjöhöjdens vindprojekt, Näsåker.

Enligt Ingemar Jonsson (c) i Sollefteå kn kommer beslutet om Fängsjö/Storsjöhöjden inte att tas i Kf förrän tidigast i slutet av maj. Det finns lite tid för oss alla att påverka politikerna fortfarande. 🙂
Politikernas mailadresser är:  förnamn.efternamn@solleftea.se
 
 
 
 
 

Moratorium vindkraft

En skrivelse av ”Föreningen vit vindskydd i Tjust” har skickats till samtliga kommuner i Kalmar län, Länsstyrelsen och Miljödomstolen i Växjö.

http://www.tjust.com/vit/2012/moratorium.pdf

”Vindkraft är inte ett riksintresse. Det är däremot vackra landskap, god miljö och bra elenergi till låg kostnad. Det är lätt att nu fatta beslut som med vindkraft förstör våra landskap och vår miljö för människor, flora och fauna i generationer utan nytta. När det väl skett finns ingen återvändo.

Tillämpa försiktighetsprincipen. Ett temporärt nej till vindkraft kan när som helst omprövas och vi riskerar inte förstörda landskap och miljö till ingen nytta.”

Kungliga Vetenskapsakademiens Energiutskott yttrande om energi och vindkraft:

www.svd.se/opinion/brannpunkt/meningslos-satsning-pa-vindkraft_7075891.svd

• Minskas våra svenska koldioxidutsläpp med hjälp av vindkraft?

Nej. Vår vindkraft minskar inte Europas samlade utsläpp. Ökande satsningar på
transportsektorn skulle däremot ge effekter eftersom den inte ingår i EU-ETS.

• Lider vi brist på (egenproducerad) el i Sverige?

Nej. Energimyndighetens långtidsprognos visar att vi redan år 2020 har ett
kraftigt elöverskott trots bara 11 TWh vindkraft.

• Ökar den förnybara energin med mer vindkraft?

Ja. Enligt statistik 2010 bidrar vindkraften med 1 procent av totalt 47 procent förnybar
energi, Ökande tillskott av vindkraft, bioenergi, värmepumpsenergi och vattenkraft gör att
vi klarar EU-kravet på 50 procent förnybar energi med råge oavsett mängd vindkraft.

• Är vindkraften dyr?

Ja. Den överdimensionerade vindkraftsutbyggnaden skulle inte ske utan elcertifikatstödet.
Dessutom orsakar vindkraften stora kringkostnader i form av fler nätanslutningar,
elledningar och reglerkraft.

• Minskas våra svenska koldioxidutsläpp genom vindkraftsexport till utlandet?

Nej, eftersom minskningen tillgodoräknas det ”mottagande” landet.

Fotnot: ”Moratorium innebär ett fördröjande (undantag) av verkställighet till dess att ett krav har uppfyllts eller ett tillstånd har upphört.”

En hotad miljö

Storsjön, Omsjö

Det här en flygbild av den mycket vackra Storsjön i Omsjö. En fantastisk sjö med ett trettiofem-tal öar och holmar som inbjuder till mycket friluftsliv, fiske och skidåkning. Inte minst nu i påsktider!

Den här miljön är hotad. Hotad av en gigantisk vindindustri med 180 vindkraftverk á 220 meter höga. Detta är ett hot mot oss som älskar att vara på denna sjö, att vistas i denna miljö under årets alla årstider. Hur är det möjligt att politiker och andra beslutsfattare kan besluta att den här vackra miljön ska förstöras? Vi förstår det inte..  

Men än så länge är den vackra naturen kvar. .  Och vi gläds, åter igen, av helt fantastiska påskdagar på Storsjön.

En riktigt skön och Glad Påsk alla!

Ny skrivelse till Sollefteå och Ö-viks kommuner.. / Uppdatering

 

Montagebild Omsjö
Montagebild Omsjö

Med anledning av kommande beslut i Sollefteå och Ö-viks kommuners Kommunfullmäktige angående Fängsjön/Storsjöhöjdens VK projekt, har nya tillägg och kompletteringar bifogats den information som inte finns med i 2008 års vindbruksplan. Skrivelsen har skickats till Sollefteå och Ö-viks partigrupper och till Länsstyrelsen för kännedom.

Fängsjö-Storsjöhöjden Ett stort fritidsområde (Pdf-fil)  Inga bilagor är med.

Uppdatering: fransmyran-se0710194 (Pdf-fil)

Har bifogat/kompletterat vår skrivelse (mars 2012) Länsstyrelsens ovanstående Pdf-fil ”bevarande plan Natura 2000”  som gäller Fransmyren/Omsjöflon i Omsjö, Ådals-Liden. Skickat till Ångermanlands Ornitologiska Förening och Sollefteå Naturskyddsförening och berörda beslutsfattare.
 
Området Fransmyren och Omsjöflon ligger strax norr om det planerade vindindustriområdet Fängsjö/Storsjöhöjden i Omsjö, Näsåker. 
 
Hydrologin i ett område där det planeras för 180 vindkraftverk á 220 meter höga, två massiva bergtäkter i närområdet, ca 11 mil vägdragning och betong- o rördragningar måste innebära förändringar i de blötmarker, myrar och sjöar som ligger strax intill vindkrafts-området! Vattenföringen innebär försämrad vattenkvalité för de djur, fåglar och växter som idag lever i ett ostört och orört område med så naturliga förutsättningar som finns på Fransmyren och Omsjöflon i Omsjö. En fortsatt bra vattenkvalité är en förutsättning för att detta naturliga område ska fortsätta bevaras. Om skogen kal-avverkas eller “möbleras om“ med tex en vindkraftsutbyggnad i Fransmyrens omedelbara närhet förändras förutsättningarna för överlevnad för både växter och djur. Detta markeras även Natura 2000 för Fransmyren.
 
Fakta: Orrar (hundratals orrar har sin ”viloplats” på Fransmyren), tranor (ett tranpar häckar varje år på en holme på Fransmyren) ljungpiparen (har hört den), fjällripa (har sett den) grönbena och spovar tex. Kan dessa fåglar ta sig helskinnade till och från Fransmyren utan att kollidera med vindkraftverken?
 
I området finns även många intressanta växtarter enligt Natura 2000.
 
Vi har fått kännedom om att en örninventering planeras till våren i området Fängsjö/Storsjöhöjden. Vi boende och fritidsboende i berörda byar runt det planerade vindkraftsområdet ser kungsörnar varje sommar, och vi ( och även de ornitologer vi talat med) finner det högst troligt att örnar häckar på de höga höjder där Vindkraftsindustrin planeras!!  Ormvråk, jorduggla och fiskgjusar är andra stora fåglar som har kända häckningsplatser i området.
 
 
 

Förändrad utsikt från Hallstaberget!

Utsikt från Hallstaberget. Fotomontage. Klicka på  bilden för större format!

Det är en underbar, fantastisk utsikt från Hallstaberget i Sollefteå!

Kommer hotell Hallstabergets gäster att tycka det  i framtiden också om de får se den här utsikten? Minst ett trettiotal av 180 planerade vindsnurror på Fängsjö/Storsjöhöjden kommer att visualiseras. Sannolikt kommer a l l a vindsnurror att visualiseras om vindkraftsindustrin Fängsjö/Storsjöhöjden realiseras!

Snart beslut om Fängsjö/Storsjöhöjden i Näsåker!

Fotomontage Grundtjärn

Inom kort (troligtvis i mars) kommer Sollefteå och Ö-viks kommunfullmäktige att tillstyrka eller avstyrka Länsstyrelsens förfrågan om Forsca kommer att få fortsätta planeringen av vindindustrin Fängsjö/Storsjöhöjden i Näsåker.

I Jämtland har ett flertal kommuner använt sig av sin vetorätt mot mycket mindre vindkraftsområden än vårt, därför att de berörda boende/fritidsboende har protesterat.

Vi är ett antal personer som med mycket små medel och ekonomiska möjligheter försöker protestera och påverka politikerna på olika sätt, men många flera behövs! Tyvärr saknas en byförening i Omsjö som kanske på ett mer effektivt sätt skulle ha kunnat påverka politikerna? Mötet i Näsåker i nov. 2012  och många kontakter visade/visar att det finns ett starkt motstånd bland alla berörda, men utan en mer organiserad verksamhet är det svårt att nå ut med informationen som vi hade hoppats.

Fotomontage Omsjö
Fotomontage Omsjö

Vi behöver draghjälp av alla er andra berörda just nu! Ring och påverka politikerna i kommunerna Ö-vik och Sollefteå, och skriv gärna till Kommunstyrelsens ordförande i Sollefteå, Elisabet Lassen! Om Ö-viks och Sollefteå kn säger ja så går ärendet vidare för Länsstyrelsens miljöprövning. Men säger kommunerna nej, så avbryts fortsatt planering av Fängsjö/Storsjöhöjdens vindprojekt.

Vill vi ha 180 vindverk á 220 meter höga på bergen runt våra byar, Omsjö, Fängsjö, Tallnäset och Grundtjärn?

NEJ!!

That´s it!

”Seminariedagarna som hålls den 12 och 13 mars i Sollefteå är ett unikt tillfälle för dig som företagare och entreprenör att knyta kontakter med leverantörer och byggnadsentreprenörer i ledet till en ökad användning av förnybar energi.”

Så står det i den inbjudan som Sollefteå kommun tillsammans med Energidalen AB (ett ”utvecklingsbolag” helägt av Sollefteå kommun) går ut med till leverantörer, byggnadsentreprenörer, vindparksägare och turbinleverantörer. 

”Med investeringar på ca 100 miljarder i vindkraftanläggningar och stamnät under de kommande åtta åren i regionerna Mellannorrland och Midtnorge bör seminariedagarna i Sollefteå vara intressanta för Er som företagare och entreprenörer”, står det också i inbjudan.

Varför inbjuder Sollefteå kommun och Energidalen AB  till detta seminarium?

På ett vindkraftsmöte i Näsåker i november påstod/lovade Sollefteås kommunordförande Elisabet Lassen att de tio vindkraftsområden som planerades i 2008 års vindbruksplan var ”that´s it”, när det framkommit att ytterligare 54 (!) nya vindparksområden planerades i kommunen.

Man kan fråga sig hur mycket det löftet; ”that´s it”, är värt, när man läser denna inbjudan från Sollefteå kommun.. : 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5352442

Mer om seminariet: ”Vindkraftseländet” på Röåns hemsida och på Vildmarkens blogg.

Vårsalongen på Liljevalchs 25 januari – 24 mars.

”Det blev inte mycket bär i år”. Av Björn Carlén

Björn Carlén är konstnär men också en kraftfull motståndare mot den skövling som vindkraftsindustrin är på väg att åsatdkomma i Dalsland. Han ställer i år ut ett par grafiska bilder på Liljevalchs vårutställning om den naturförstörelse som hotar att förstöra den natur som han älskar.

Bilden ovan heter ”Det blev inte så mycket bär i år” och visar på ett tydligt sätt den begränsning som vindkraftsindustrin skapar för alla som värnar om naturen.

Utställningen varar fram till 24 mars på Liljevalchs i Stockholm. http://www.liljevalchs.se/utstallningar/varsalongen-2013/bjorn-carlen/

Så här skriver Björn Carlén:

”Det har kommit ett påbud från Staten att vindkraften skall byggas ut med subventionerade medel.

Vår kvot i Dalsland är beräknad till ca 19 st vindkraftverk, men våra ambitiösa politiker hade i första skedet tänkt vara riktigt duktiga och planerade för 700 st vindsnurror.

Nu har de besinnat sig något och dragit ner planerna till 350 st, men det är ändå ca 330 fler än vad som kan vara lämpligt.

Det är inga små vindkraftverk (gårdsverk) som vi är vana att se, utan de planerade snurrorna kommer att vara 160-210 meter höga, alltså högre än Kaknästornet, och placeras på bergen och vid Vänern och delvis längs den populära kanotleden Dalslands Kanal. I huvudsak i Åmåls, Bengtsfors och Eds kommuner.

Det som är det värsta här är att man vill sälja ut mycket känsliga rekreationsområden. Det är endast några få politiker och giriga markägare som är intresserade av det här. När ekonomiska intressen går före miljöfrågan blir man konfunderad. Dalsland upptar mindre än 1% av Sveriges yta och då skall inte landskapet förstöras av 350 verk istället för proportionerliga 19-20 stycken.

Jag har här med två bilder i protest mot den besinningslösa utbyggnaden av vindkraften i Sverige. I den här bilden Det blev inte mycket bär i år vill jag peka på att runt varje verk måste man ha en säkerhetszon med en radie på ca 500 meter. Så det där med bär- och svampplockning blir starkt reducerat.”

/ Anita