Vår överklagan till Förvaltningsrätten på Sollefteå kommuns beslut av Fängsjö/Storsjöhöjdens vk-projekt bifölls inte.
Nu återstår bara Miljöprövningens beslut…
Förvaltningsrättens beslut: Dom Förvaltningsrätten

Baggböleri på 2000-talet
Vår överklagan till Förvaltningsrätten på Sollefteå kommuns beslut av Fängsjö/Storsjöhöjdens vk-projekt bifölls inte.
Nu återstår bara Miljöprövningens beslut…
Förvaltningsrättens beslut: Dom Förvaltningsrätten
Igår kom beslutet om tillståndet för den gigantiska berg- och moräntäkten på Kälshöjden i Omsjö/Tallnäset. Täkten är en av förberedelserna för vindkraftsindustrin Fängsjö/Storsjöhöjden och beslutet om den kommer allt närmare.
Beslutet kan/bör överklagas till Mark- och Miljödomstolen i Össtersund före den 31 juli 2014.
Hela beslutet står att läsa här:
Vindmätningsmasten har tagits bort på Nävernäsan i Näsåker för ett par månader sedan. Så här ser det ut idag på platsen…
Hur kommer det att se ut en gång i framtiden när alla 152 vindkraftverk på Fängsjö/Storsjöhöjdens vindkraftsområde ska saneras…?
Eskilstuna kommun satsar 180 miljoner kronor på att bygga vindkraftverk i Sollefteå!
Vindkraften berör och diskuteras. Sollefteå kommuns politiker driver igenom en vindkraftssatsning i vår kommun som saknar motstycke i landet. Kommunen ska bli ett koloniat för utländska investerare där ALL eldistribution ska transporteras till Europa främst Tyskland. Nu börjar även kommuner i södra Sverige att planera för vindkraftssatsningar i Sollefteå kn för att ”det är svårare bygga på plats”. Vi är många som tycker att det gått alldeles för långt!
Ska vår vackra natur exploateras som nu görs? Gå gärna med i vår Facebooksida om vindkraftsexploateringen i Sollefteå kn och säg vad du tycker om kommunens vindkraftspolitik!
Dagens insändare i TÅ: http://www.allehanda.se/opinion/insandare/politikerna-vill-inte-bygga-vindkraft-i-sin-egen-kommun
Annons på Eons hemsida och i dagens (7/5) TÅ:
”E.ON Elnät Sverige AB avser att söka tillstånd för att uppföra en 130 kV kraftledning för att ansluta planerade vindkraftparker vid Fängsjön och Storsjöhöjden i Sollefteå kommun. Kraftledningen ska överföra den el som vindkraftparkerna producerar till elnätet. Tillstånd söks hos Energimarknadsinspektionen. E.ON Elnät avser att ansluta vindkraftparkerna till en befintlig station i Betåsen. I detta skede studeras flera möjliga och kombinerbara ledningssträckningar för att finna den lämpligaste lokaliseringen.
Ledningssträckningarna berör till största del skogsmark. Beroende på val av sträckning kommer olika miljöintressen att beröras. Ledningen kommer att medföra en visuell påverkan på landskapsbilden. För att ledningen ska vara trädsäker måste en ca 30-40 meter bred ledningsgata avverkas. Konsekvenserna av projektet kommer att redovisas i den miljökonsekvensbeskrivning som ingår i ansökan om tillstånd.
Nu genomförs samråd om de olika ledningssträckningarna i enlighet med bestämmelserna i 6 kap 4 § miljöbalken.
Den 19 maj klockan 18:00 inbjuder E.ON Elnät till samrådsmöte i Markusgården på Lärkvägen 2 A, Näsåker. Vänligen anmäl ert deltagande vid mötet till Emma Kruger eller Mattias Montelin, se kontaktuppgifter nedan. Även synpunkter inom ramen för samrådet lämnas till nedanstående kontaktpersoner.
Dina synpunkter önskas senast den 2 juni 2014.
Om du har frågor eller önskar ytterligare information är du välkommen att kontakta:
Mattias Montelin, ÅF Industry Box 5014 250 05 Helsingborg Tel 010-505 50 32
Emma Kruger, ÅF Industry Box 585 201 25 Malmö Tel 010-505 38 60
Samrådsunderlag Betåsen-Storsjöhöjden ”
Tidigare inlägg ang. E.on:s planering av kraftledning för Fängsjö/Storsjöhöjdens vk-projekt: http://snurrigt.vildavastra.se/?p=2774
Elisabet Lassen (s) saknar respekt och ödmjukhet för Sollefteås kommuninvånare – kan det bli tydligare än i den här intervjun? Trots ett allt större och kraftigare motstånd mot de gigantiska vindkraftsplanerna i Sollefteå kommun fortsätter Lassen med sitt mantra ”mer vindkraft till folket”, utan att ha någon som helst insikt och kunskap vad vindkraften kommer att innebära för människorna, turismen och naturen. Lassens attityd och svar visar en stor brist på kunskap, respekt för sina väljare och inte minst ödmjukhet.
Tack reporter Fredrik Israelsson SVT/Mittnytt, för dina reportage om vindkraft!
fredrik.israelsson@svt.se
/ A. Berglund
Bengt Sörlin och Tomas Tejle anser, enligt en artikel i TÅ den 8 april, att det är viktigt att skapa trygghet för alla byggare av vindkraft. Detta gör också politikerna i Sollefteå med besked. De sväljer vindkraftbyggarnas miljöbeskrivningar utan ett frågetecken. Inte ens kommunens egen expertis inom Samhällsbyggnadsnämnden är involverad i besluten som gäller storskalig vindkraft. De tillämpar beslutsmetoder som gör medborgerlig insyn i planeringen näst intill omöjlig. Kanske för att undvika störande publicitet.
Man hänvisar till en vindbruksplan från 2008. Problemet med den är att den bygger på kunskaper som nu är snart 10 år gamla och avsaknad av erfarenheter av storskalig vindkraft i vårt norrländska landskap och natur. Vi vet idag så mycket mer om vindkraftens påverkan på vår miljö.
Till råga på allt så har man ställt i utsikt att områden som inte skulle bebyggas med storskalig vindkraft enligt vindbruksplanen från 2008 skulle ingå i en framtida revidering av densamma. Detta finns belagt i en ansökan som den kände exploatören Hans Flodin Nordanvind AB angivit i sin ansökan för ett stort VK-projekt i Kärmsjö Junsele. Där kan man läsa följande:
”Sollefteå kommun har arbetat fram en fördjupad översiktsplan ”Vindbruk i Sollefteå kommun” som antogs av fullmäktige 2008-12-15, § 155. I den fördjupade översiktsplanen är ett flertal områden utpekade som lämpliga för storskalig utbyggnad av vindkraft. Projekt Kärmsjö, som ligger inom Sollefteå kommun, ligger inte inom de utpekade områdena för storskalig utbyggnad för vindkraft. Dock har kommunen beslutat om en kommande revidering av vindbruksplanen. I den tänkta planen inryms Projekt Kärmsjön.”
Det finns således uppenbart ett löfte om att få bebygga områden med storskalig vindkraft utan att kommunen i laga ordning fastställt detta. Detta är något som Länsstyrelsen i ett yttrande om Kärmsjön också reagerat på och skriver att stor hänsyn bör tas till befintliga kommunala planer. Inget företag startar en kostsam förprojektering utan att veta att det finns förutsättningar för ett positiv inställning från kommunen.
Tydligtvis har flera företag fått löften av samma slag. Flodin har således i ett tidigt skede påbörjat projektering av Ranasjön i Ramsele och Salsjön i Edsele, Eolus Vind av Vaberget i Resele samt Kabeko av Rödstahöjden. Kommunen har för flera av dessa områden tecknat arrendeavtal under perioden 2009- 2012.
Detta försätter kommunen i en komplicerad situation. Man kan inte svika dessa projektörer genom att ändra sig vad det gäller vilka områden som får byggas ut med storskalig vindkraft. Är det därför kommunen sedan år 1990 inte reviderat den gamla översiktsplanen och ännu idag inte har arbetat fram en ny översiktsplan?
Är det därför ovannämnda personer talar om trygghet?
Är det därför som kommunalrådet enligt TÅ säger följande: – ”Att säga nej bara för att vi tycker att det räcker vore respektlöst!”
Vi kräver ett svar.
/ Arbetsgruppen för livsmiljö i Sollefteå
Direktlänk intervju i SR P4 Västernorrland med Elisabet Lassen (s) och Åke Wikström: http://t.sr.se/1pKXPMx
”Nu medger kommunalrådet Elisabet Lassen i Sollefteå att kommunen hanterat flera vindkraftsärenden som inte ingått i vindkraftsplanen från 2008. Men hon säger att det är en helt annan typ av ärenden, de handlar om att kommunen är beredd att arrendera ut mark och inte något annat.
Det var Åke Wikström som i våra sändningar igår berättade att kommunen tecknat flera avtal med vindkraftsentreprenörer, bland annat gällande Kärmsjön.
Elisabet Lassen medger att det finns fyra avtal undertecknade med olika vindkraftsentreprenörer.
Men hon säger att det handlar om rena arrendeavtal som innebär att om det visar sig finnas intresse av att bygga ut vindkraft i dessa områden så är kommunen beredd att arrendera ut marken.
– Men det är långt ifrån att godkänna en etablering, säger Elisabet Lassen.
Alla ärenden ska prövas enligt de kriterier som finns och det finns inga förhandslöften i dessa ärenden, säger hon.”
Stig Edfast stig.edfast@sverigesradio.se
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5825210
Igår sändes en kortare debatt på SR P4 Västernorrlands ”Eftermiddag med P4″ mellan Sollefteås kommunordf. Elisabet Lassen (s) och Åke Wikström, Ramsele. Här kan man lyssna på debatten:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=240
När man lyssnar på Elisabet Lassen i det här radioinslaget förstår man tydligt att Sollefteå kommuns politiker gör inga egna bedömningar om vindkraftverkens konsekvenser för boende, djur och natur. Hennes okunskap och oförståelse för vindkraftens konsekvenser är anmärkningsvärd! Samhällsbyggnadskontorets tjänstemän som har den nödvändiga kunskapen rådfrågas inte ens. De lämnas utanför bedömningar och beslut. Lassen lägger över ansvaret för bedömningen och utredningarna på Länsstyrelsen. Det kallar jag en strutspolitik som heter duga!
Sollefteå kommun saknar en grundlig och aktuell översiktsplan. Fritidsområden och övriga fysiska miljöer och intressen måste tillgodoses på ett helt annat sätt än vad som nu görs! Ett beslut om en ny översiktsplan togs hösten 2012, och än har inte arbetet påbörjats.. Kanske vill man vänta tills alla vindkraftsansökningarna är beslutade?
Sollefteå kommun bedriver en strutspolitik. Politikernas brist på kunskaper om vindkraftens konsekvenser för boende, natur och djur är skrämmande, lika skrämmande som kommunens lojalitet är mot de vindkraftsexploatörer som planerar för gigantiska vindkraftsindustrier i kommunen. Elisabet Lassens oförståelse för människors frustration för den vindkraftsexploatering som pågår i kommunen och bristande information till kommuninvånarna är minst lika fragant.
Sollefteå kommun sviker sina kommuninvånare.
/ A. Berglund
Den 31 mars kl. 13.00 samlas Sollefteå kommuns fullmäktige där bl.a. vindprojektet Ranasjön står på dagordningen. Kommunstyrelsen har tidigare sagt ja till vindprojektet. Tyvärr finns inte underlaget till beslut om denna VK-etablering. Ingen information har getts till närboende i området eller andra invånare i kommunen på kommunens hemsida.
Ranasjön ligger vid Fjällsjöälven, det gäller 40 vkv 201 m höga i ett utredningsområde där det enligt 2008 års Vb-plan kan vara som mest 7 verk , men genom nytt beslut i KF i april 2013 har kommunen ändrat Vindbruksplanen och nu tillstyrker man i rask takt storskaliga VK-etableringar i de s.k utredningsområdena!
Ranasjöhöjden ligger strax intill flera byar efter Fjällsjöälven Imnäs, Sörimnäs, Imfors, Forsnäs, Sundmo, Kilåmon där det bor ca 352 personer i fasta boenden och fritidshus och Ranasjöhöjden ligger ca 5 km från Ramsele.
Även en annan ansökan några km på motsatta sidan av Fjällsjöälven har tillstyrkts av kommunen gällande 6 vkv på vid Flakaberget.
Problemen idag gällande dessa tillstyrkanden av nya storskaliga VK-etableringar uppstår på grund av att det idag finns stora brister i Sollefteå kommuns fysiska planeringen av kommunens mark och vattentillgångar.
Idag finns i kommunen en gammal och inaktuell Översiktsplan från 1990, gamla och ej reviderade riksintressen. Detta utgör problem och kan medföra stora risker i känsliga och skyddsvärda miljöer och för befolkningen strax intill dessa storskaliga VK-etableringar.
Här är kallelsen till Kommunfullmäktiges möte den 31 mars: KF+kallelse+2014-03-31
Fullmäktiges möte (med början kl. 13.00) sänds direkt via kommunens web: http://www.solleftea.se/kommunpolitik/motenhandlingarochprotokoll/webbtv.4.34c1d99f1399b9f18f9963.html