Politiker som förespråkar vindkraft måste ge faktasvar

Politiker idag verkar vara totalt kunskapslösa ang vindkraftens oekonomiska och miljömässiga konsekvenser för människor , djur och natur.  Det har varit tydligt i alla kommuner som beslutat om vindkraftsetableringar;  inte minst i Sollefteå kommun.

Det måste ställas krav på att politiker (på riks- och lokalnivå) sätter sig in i  fakta om vindkraft och inte bara lyssnar på vindkraftslobbyn. Det borde vara  regel, utan undantag, när det gäller en så stor energisatsning i vårt land som vindkraften blivit.  Tyvärr saknas den kunskapen hos politikerna idag.

En artikel i Klimatsans belyser detta: ” Politiker som förespråkar vindkraft måste ge faktasvar”

”Efter alla miljardsatsningar på vindkraften är det dags att få tydliga svar från politikerna, från lokal nivå till riksdag och regering.

Vilka vetenskapliga fakta ligger till grund för förespråkarnas uppfattning att vindkraften är den elenergikälla vi fortsatt skall skattesubventionera medan vatten- och kärnkraft straffskattas?”

Det kommunala vetot vid uppförandet av vindkraftverk

 

I dagens tidning (30 mars) av ”Dagens samhälle”  finns följande artikel av Hans Perkiö.

”Över 350 vindkraftverk har stoppats av det kommunala vetot de senaste åren. Vindkraftsbranschen och regeringen är missnöjda med vetot, som kan komma att avskaffas.

Sverige har ett mål om 100 procent förnybar elproduktion 2040. För att uppnå det behövs utbyggnad av vindkraften.

Tillståndsprövningen av nya vindkraftsparker är dock omfattande och tar lång tid. Det är inte bara fåglar, fladdermöss och försvaret som kan sätta stopp för nya vindkraftverk. Kommunerna kan dessutom lägga in veto mot etableringen.

Det finns ingen statistik över i vilken mån vetot har använts. Men Dagens Samhälle har sammanställt uppgifter från landets tolv miljöprövningsdelegationer. De visar att vetot har stoppat över 350 vindkraftverk i ett tjugotal kommuner de senaste tre åren. I några av fallen handlar det om att projektören dragit tillbaka sin ansökan efter signaler om att kommunen skulle säga nej.”

Hela artikeln finns att läsa här: https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/kommunalt-veto-stoppar-vindkraft-32679

 

Åke Wikström, Ramsele svar på Hans Perkiös artikel:

”Hej!

Jag har tagit del av din artikel i Dagens Samhälle, nr 12 2017, om kommunala veton mot vindkraft. Charlotte Unger Larsson Svensk Vindenergi har i många år retat upp sig på vad hon kallar brister på rättssäkerhet i samband med tillståndsgivning för ny vindkraft. Jag har haft anledning att följa ett stort antal ärenden i min kommun Sollefteå men också i andra delar av Sverige. Min bild är att kommunerna i stort sett godkänner de allra flesta projekt trots massiva protester från landsbygdens invånare som drabbas av konsekvenserna. I norra Sverige drabbas dessutom rennäringen mycket hårt av de massiva utbyggnader som skett. Kommunerna förlitar sig på att myndigheterna tar hänsyn till miljöfrågorna.

Vindkraften har sin egen gräddfil. Enligt min mening föreligger en sorts korruption mellan myndigheterna:  Energimyndigheten, Naturvårdsverket, Miljöprövningsdelegationer samt miljödomstolar av olika dignitet, Folkhälsomyndigheten. Dessutom finns en rad andra aktörer som lever i symbios med de nämnda aktörerna och det är forskare, konsulter och jurister.

Hur kan jag påstå att det finns korruption i denna expansiva bransch? Jag grundar mitt påstående på att man från myndighetshåll sanktionerar  brott mot Miljöbalkens paragraf 2 Kap, §2 som säger att man skall veta vad man gör så att man inte orsakar skada eller olägenhet och ohälsa. I första hand är det olägenheter och grava störningar från lågfrekvent buller från dagens megastora vindkraftverk. Regelsystemet för att ljud baseras på studier som nu är mer än ett decennium gamla och då fanns det bara små vindkraftverk på 500 kW och 50 m höga. Idag byggs verk som är tre gånger så höga och med effekter på 3-4 MW. Ljud/bulleralstringen från dessa verk är helt annorlunda än från de små regelverket. Det rör sig om ett lågfrekvent buller som varierar i styrka och som kan störa människor på mer än 5 km avstånd. Det är känt från arbetslivet att just denna ljudtyp är speciellt störande och kan ge upphov till olika stressymptom. Jag har efterlyst vetenskapliga studier som styrker att man kan använda dagens regelverk för denna ljudtyp från vindkraftverk. Professor Kerstin Persson Waye Gbg kan inte peka på någon svensk studie och inte heller internationell. Man är annars mycket snabb att utlysa medel till olika studier för att fördröja anpassning av regelverk till verkligheten. Detta är något som ett flertal forskare uppskattar. Om det framkommer negativa resultat så formulerar man nya projekt för att ytterligare fördröja en negativ inverkan på tillståndsprocesserna. I värsta fall så underkänns vetenskapliga studier som i fallet Anna Skarins studier om renars beteende i vindkraftlandskap. Internationella studier beaktas ej heller.

Jag betraktar ovan beskrivet beteende som myndighetskorruption. Man är resistent mot alla nya erfarenheter och ny kunskap för att inte störa den politiskt subventionerade utbyggnaden av vindkraft. Jag menar att detta förfarande minskar tilltron till rättssäkerheten och samhällets instanser som skall värna om oss medborgare. Om det är några som skall kräva rättssäker tillämpning så är det landsbygdens invånare, både människor och djur.”

Hälsningar
Åke Wikström

Vad hände med medborgarförslaget?

Ett medborgarförslag skickades in den 6 nov. 2016 till Sollefteå kommunfullmäktige ang. vk-projektet Fängsjö/Storsjöhöjden. Skälet till detta var att samebyarna har brutit samexistensavtalet med vindbolaget  efter att avtalet ingicks. Därefter har nya förhandlingar skett mellan främst Forsca och samebyarna i Mark-och miljödomstolen i Östersund, där samebyarna vann vad de kallar en ”halv seger”. Men samebyarna är inte nöjda med detta beslut. Ny forskning och nya erfarenheter har visat att vindkraften stör renskötseln. Vindkraft och renskötsel går inte att förena.  Därför accepterar inte samebyarna någon vindkraft öht i området Fängsjö/Storsjöhöjden!

Ett avtal mellan vindbolaget och samebyarna var förutsättningen för att kommunen skulle bifalla bolagets ansökan om den gigantiska vk-industrin i Fängsjö/Storsjöhöjden. Detta står i  Kommunfullmäktiges protokoll av beslutet på vindkraftsprojektet Fängsjö/Storsjöhöjden.  Sidan 22 i Kommunfullmäktiges protokoll den 27 maj 2013.  KF+protokoll+2013-05-27

”Det finns ett avtal tecknat mellan FORSCA AB och Voernese respektive Vilhelmina södra sameby i vilket parterna har reglerat frågan om den eventuella kvarstående påverkan som vindkraftsverksamheten, efter föreslagna åtgärder, har på rennäringen.

Kommunens förbehåll ”områden lämpliga för storskalig vindkraftetablering förutsatt att samförstånd nås mellan berörd rennäring och vindkraftetablerare” har därmed uppnåtts.” 

Eftersom samebyarna har brutit samexistensavtalet och inte är nöjda med MMD:s beslut anser vi att kommunen bör riva upp Kf:s beslut i ärendet pga att förutsättningarna till kommunens bifall har ändrats.

Medborgarförslaget skickades in den 6 nov. 2016. Fortfarande har ingenting hörts eller sagts från kommunen ang. medborgarförslaget. Varför dröjer det?

Tänker Sollefteå kommun strunta i att de bryter mot sitt eget beslut?

Här är vårt medborgarförslag: Medborgarförslag nov. 2016

 

Gör om, gör rätt!

Insändare i TÅ Allehanda den 11 mars 2017:

Sollefteå kommun håller, 24 år försenad, på att göra en ny översiktsplan. Trots den långa handläggningstiden anser vi i föreningen ”Livskvalitet vid Fjällsjöälven” att arbetet i stort måste göras om.

Planen bör inte godkännas därför att den inte tar upp den kanske viktigaste markanvändningsfrågan i kommunen – vindkraftsexploateringen.

Vi anser med stöd av såväl länsstyrelsens yttranden som konsultrapporten från Calluna att vindkraftsutbyggnaden på ett mycket påfallande sätt utgör en riskfaktor vad gäller landskapsbilden och medborgarnas livsmiljö.

Att behandla vindkraftsfrågan utanför den heltäckande översiktsplanen är, enligt vår mening, ett taktiskt drag för att kunna fortsätta att driva igenom exploateringstillstånd utanför en korrekt demokratisk process.

Man banar väg för att fortsätta på den inslagna vägen med beslutsgångar i enlighet med den så kallade Vägledningen från april 2013. Kommunen har med stöd av denna ”vägledning” tillstyrkt tillstånd för 117 vindkraftverk i områden, som i den gällande vindplanen från 2008, utpekas som utredningsområden där endast småskaliga anläggningar eventuellt kan tillåtas.

Detta kommunstyrda mixtrande med demokratin innebar att ett stort antal människor i berörda områden berövades rätten till information och samråd, i en fråga av vital betydelse för deras livsmiljö.

Om kommunen fortsätter med att låta målsättningsfrågor och regelverk kring vindbruket leva som en blindtarm utanför den övergripande Översiktsplan (ÖP) 2016 är det stor risk att brotten mot plan- och bygglagen, PBL, och Århuskonventionen fortsätter.

Tyvärr måste vi konstatera att det finns inslag i den demokratiska processen kring framtagandet av den nya översiktsplanen som borde få berörda politiker och tjänstemän att rodna av skam.

Under samrådsprocessen presenterades ett kartmaterial där det efter många turer hit och dit framgick att bland annat Fjällsjöälvens dalgång skulle skyddas från vindkraft. Vi häpnar!

Kommunen vill skydda ett område från vindkraft där man redan tillstyrkt 40 verk.

Tragikomiskt blir det när man på kartan ser den avsmalnande kringelikrok man tvingats göra förbi den planerade Ranasjöanläggningen. Kommunen har skyddat det som redan är beslutat för exploatering och i den remsa som återstår skulle det aldrig vara aktuellt med vindsnurror, eftersom ingen vettig människa bygger nere i en dalgång.

Vårt krav är att ÖP 2016 återremitteras och läggs på is till dess den nya fördjupade vindplanen är klar att inlemmas i den övergripande planen. Vi förutsätter att processen kring vindbruket kommer att innehålla alla moment av samråd och insyn som gäller för ÖP 2016.

En rimlig konsekvens av kommunens nyvunna insikt att Fjällsjöälvens dalgång har skyddsvärde är att man snarast vänder sig till Mark- och miljödomstolen i Östersund och meddelar att en kommunal omprövning av tillstyrkandebeslutet för Ranasjöanläggningen kommer att ske.

Det gäller att göra som kommunalrådet Elisabet Lassen sagt i andra sammanhang: Tänk om, gör rätt!

CL

Demonstrationen mot vindkraft i Stockholm den 25 feb. 2017

Lördagens demonstration i Stockholm mot snurriga vindkraftsbeslut blev en positiv och fin manifestation i soligt väder. Det var en jättefin stämning bland deltagarna och en stor beslutsamhet att kampen mot naturförstörelsen måste fortsätta tills politiker, myndigheter och domstolar tar sitt förnuft till fånga.

Vi var flera deltagare från Sollefteå kommun som deltog. Vi tror att manifestationen gav oss alla en fortsatt inspiration för att fortsätta vår gemensamma kamp mot alla snurriga vindkraftsbeslut i vårt land. Inte minst för oss i Sollefteå kommun som i många år kämpat och kämpar mot flera stora vindkraftsprojekt som kommunen beviljat. Sollefteå kommun leder så här långt vindkraftsligan om alla beslut realiseras.

Ett stort tack till Alberga Duvhällans ordförande Esther Koster som tillsammans med sina medarbetare organiserat och genomfört den här demonstrationen på ett fantastiskt sätt!

Kampen fortsätter i hela vårt land. Inte minst i Sollefteå kommun!

Samling vid Karl XII torg. Foto: Torbjörn Eriksson

Esther Koster ordf. Alberga Duvhällan i mitten. Arrangör för demonstrationen. Foto: Jenny Wiberg
Foto: H Wyke


Foto: H Wyke
Foto: Bernt Lundqvist

Foto: Bernt Lundqvist

 

Vindkraftverken stör boende: ”Det känns i kroppen”

”Ljudet från vindkraftverken är så störande att de försämrar vår livsmiljö. Det tycker flera boende och fastighetsägare kring vindkraftparkerna Björkhöjden, Ögonfägnaden och Stamåsen. De underkänner den ljudmätning som genomförts.

Det handlar om ett 60-tal personer i småbyarna på båda sidor länsgränsen mellan Västernorrland och Jämtland. I Sollefteå kommun bland annat Lungsjön utanför Ramsele.
I en skrivelse till länsstyrelsen underkänner de den ljudmätning som slutfördes i slutet av förra året.”

Läs hela artikeln i TÅ Allehanda här.

Hur mycket buller ska vi acceptera?

Utbyggnadstakten för vindkraft har avtagit..

…. men Sollefteå kommun leder fortfarande vindkraftsligan.

 

”Energimyndighetens statistik visar att utbyggnadstakten för vindkraft avtagit jämfört med tidigare år:

– ”Siffrorna är ingen överraskning. Under de senaste åren har det byggts mer förnybar elproduktion, bland annat vindkraft, än vad elcertifikatmarknaden efterfrågat. Så en avmattning i utbyggnadstakten var väntad, säger Charlotte von Sydow på Energimyndigheten.”

http://www.energimyndigheten.se/globalassets/ny-statistik/el-och-fjarrvarme/nyckeltal-och-varden-for-prel.-statistik-vindkraft-2016.xlsx

På ovanstående länk kan man se att Sollefteå överlägset leder kommunligan över installerad vindeffekt(2016):

Sollefteå 341 MW, Ockelbo 250 MW och  Örnsköldsvik 221 MW toppar listan på Sveriges kommuner.

Även i totala antalet verk 2016 leder Sollefteå: Sollefteå 111 verk, Ockelbo 89 verk, Örnsköldsvik 89 verk.

Trots detta fortsätter kommunens vindlobby att ge tillstånd till nya vindindustrier, ibland i strid med gällande vindplan, FÖP 2008. I den nya ÖP-16, som nu är ute på “utställning”, står att satsningen på vindkraft skall fortsätta. Och våra valda företrädare i kommunstyrelse och -fullmäktige verkar inte kunna tänka själva utan följer okritiskt partipiskor.

Kejsaren får fortsätta klä sig i sina osynliga kläder, vilka i sagan dock hade den fördelen att dom var osynliga medan vindkraftlobbyns jättemonument placeras väl synliga högst uppe på våra berg som makabra symboler för kortsynthet och ren dumhet.

“Kraftfull” kommun!!!!!!!

Man tar sig för pannan. ”

/ Text: Tarabrita   http://roan.junselebyar.se/?p=2255

”Vårt problem är att vindkraft inte behövs i Sollefteå kn..”, säger E. Lassen

Från Röåns hemsida:

”Den 26 sept. 2016 beslutade Sollefteå kommunfullmäktige att säga ja till vindkraft på Finnåberget i Helgum. När  E. Lassen argumenterade för den exploateringen förvånade hon i alla fall mig med en mängd märkliga uttalanden. Inledningsvis i samband med omställningen till förnyelsebart och vindkraft sade hon ordagrant:

” Därför att om vi tittar på den process som behöver göras för att vi skall få en omställning då behövs i stort sett allting. Vårt problem är att den inte behövs här”,

– ”Då behövs i stort sett allting”. Jaha minsann. Och att kommunstrategerna går ”all in” kan man inte missta sig på.

Redan nu är Sollefteå den kommun som har flest anläggningar (i Sverige), 99 stycken med en samlad effekt på 287200 kW. 83 av verken togs i drift under 2015. Ockelbo är den näst största vindkraftkommunen och Örnsköldsvik hamnar på tredje” (Ny teknik  2016-08-18)

Om alla vk-projekt som nu är på gång realiseras kommer Sollefteå kommun ( < än 20.000 inv. ) att ha 25 % av alla vindkraftsetableringar i Sverige.

-”Vårt problem är att den inte behövs här.. !”

Läs vidare här. ..

Mer om Finnåberget

Information om den nya översiktsplanen 2016-2017

Information om den nya översiktsplanen från Sollefteå kommuns hemsida:

”Under hösten har förvaltningen och kommunstyrelsen fortsatt arbetet med den nya översiktsplanen. Synpunkter som kom in under samrådsperioden har sammanställts i en samrådsredogörelse.

Under utställningsperioden 2016-12-12–2017-02-28 finns samrådsmaterialet tillgängligt på:

•kommunens hemsida

•medborgarkontoren

•huvudbiblioteket i Sollefteå

•kommunens medborgarservice

Du har återigen möjlighet att tycka till och lämna dina synpunkter men det måste ske skriftligt.

I första hand mailar du synpunkterna till medborgardialog@solleftea.se eller lämnar de till något av medborgarkontoren, huvudbiblioteket eller medborgarservice i kommunhuset”

Mer information och utställningshandlingarna ( Pdf-filer) finns på kommunens hemsida här.

Konsultbolaget Callunas miljökonsekvensbeskrivning av den nya översiktsplanen 2016:

Calluna. MKB+ÖP+Sollefteå+samråd_original_kompr