Igår 30/9 var det kommunfullmäktigemöte i Sollefteå. Där togs beslut om två nya vindkraftsetableringar: 8 verk i Kalkstenshöjden, Ramsele samt Knäsjöberget i Graningeområdet (26 verk i Sollefteå kn / 8 verk i Kramfors kn). Besluten på Kf igår visar den inriktning som kommer att gälla i Sollefteå kn – efter det beslut som togs i Kf i maj ang. de s.k. ”utvecklingsområdena”. Alla vindkraftsansökningar riskerar att bifallas trots att kommunen har en inaktuell översiktsplan och en helt undermålig vindplan från 2008.
Debatt- och kunskapsnivån och besluten i gårdagens Kf ger anledning till stor oro över hur många fler etableringar som kommer att beslutas / genomföras inom den närmaste tiden, trots att den nya översiktsplanen inte är klar. Det är mer än ett år sedan beslutet togs om en ny översiktsplan och fortfarande finns ingen information om hur arbetet med den fortskrider.
Miljöpartiet och Västra initiativ reserverade sig mot de aktuella vindkraftsetableringarna. Moderaterna (Bengt Sörlin och Kerstin Franzén) och Monica Wennberg (c) gjorde gemensam sak med kommunordf. Elisabet Lassen (s); de försvarade vindkraftsetableringarna utan några som helst nyanseringar eller förståelse för de konsekvenser det innebär för berörda boende, näringar och verksamheter i områdena. Vi vet att det finns helt motsatta åsikter och mer kunskap bland många av deras partikamrater, men partipiskan viner hårt..
Ca 2 tim och 48 min. in i webutsändingen kan man lyssna till vindkraftsdebatten:
http://videocenter.vivius.se/videos/video/2004/embed/?access_token=shr00000020046827136446362685077130901869652