FSL:s årsmöte 2016 hölls i Uppsala den 5 mars.
Det var ett engagerat årsmöte. Efter den formella delen, med alla stadgeenliga punkter, följde informativa diskussioner med pålästa och kunniga mötesdeltagare.
Årsmötesprotokollet finns på hemsidan http://www.landskapsskydd.se/
Från medlemsinformationen feb. 2016:
”Vad har hänt i Sverige och världen sedan oktober 2015
Som väntat togs beslut den 21 oktober i riksdagen om en 60-procentig höjning av
subventionerna från och med januari 2016. Sverigedemokraterna var emot höjning.
De borgerliga partierna (M +FP + KD) röstade för en 60-procentig höjning av
kvotnivån. De rödgröna + Centern röstade för kvotnivåhöjningen om +60% samt
dessutom en mindre höjning av ambitionsnivån från 26,4 till 28,4 TWh, vilket blev
riksdagens beslut.
Den kraftiga höjningen av subventionerna förbättrar ekonomin för
vindkraftföretagen, men pga de fortsatt låga marknadspriserna på el så går det ändå
dåligt. Prognoserna pekar på att de låga elpriserna fortsätter.
I december höll ICCP sin konferens i Paris. Man lyckades inte ena sig om något
bindande avtal om utsläppsminskningar, utan alla förband sig – något förenklat – att
göra så gott man kunde och ville. Målsättningen beslöts till max +2 grader
temperaturhöjning globalt, men helst 1,5 grader. Många länder hade självmant gjort
åtaganden om utsläppsminskningar, och det avtal som tecknades handlar om att man
ska ha avstämningar vart femte år, och då ska alla länder redovisa hur långt man
kommit.
Vad har FSL gjort
Inventering av vindkraftverk nära vägar.
Trafikverket har till slut reagerat vad gäller vindkraftverk nära vägar och beslutat att
flytta en vägsträcka på grund av närheten till väg för Statskraft-SCA:s vindkraftpark
Björkhöjden i Jämtland. Motiveringen var att “… vid vissa väderförhållanden under
vintertid finns det risk för att is och snö kan lossa från vindkraftverken“.
FSL (Henrik Wachtmeister) har varit i kontakt med Trafikverket angående vilket
avstånd som ska gälla mellan vindkraftverk och allmän väg. Trafikverket har inte
hängt med de senaste årens utveckling då verken blivit högre och högre och inte
heller använt sig av sin egen handbok för att korrekt ange skyddsavstånd. För att
räkna ut rätt avstånd används Elforsks formel (diametern + höjden) x 1,5.
Trafikverket har lovat att fr.o.m. nu använda detta instrument för att skydda vägar
och de som färdas därpå från bl.a. iskast. Så vi uppmanar nu alla att vara
uppmärksamma på detta och kräva detta vid framtida etableringar.
Vi har som svar på vår fråga till medlemmarna fått in fem stycken svar, som kan
innebära att man inte iakttagit rätt avstånd. Vi avser nu närmare undersöka dessa
fall, och får då ta ställning till hur vi bör hantera frågan.
Debattartiklar
FSL för löpande debatt på dagstidningarnas webb-sidor. Under hösten har vi
inledningsvis fokuserat på frågan om höjningen av vindkraftsubventionerna, fram till
dess frågan var avgjord.
Nu efter nyår har vi med flera debattartriklar i Norrlandstidningarna lyft fram att
Nätverket för Vindbruk – en del av Energimyndigheten – skulle kvalitetsgranska en
utredning från Vindkraftcentrum i Strömsund angående nya arbetstillfällen vid
bygget av vindparken Mörttjärnsberget i Bräcke kommun. Energimyndigheten, dvs
kvalitetsgranskaren, har i samband med detta “bättrat på“ och förvanskat siffrorna
vad gäller nya jobb.
Vi försöker nu få plats i någon tidning för att uppmärksamma att det möjligen
förbereds ett nytt hot mot det kommunala vindkraft-vetot. Det är Miljö- och
energidepartementet som avgivit regleringsbrev 2016 för Energimyndigheten. Ur
regleringsbrevet läser vi: “Om myndigheterna mot bakgrund av analysen bedömer att
behov föreligger för ytterligare åtgärder för att underlätta tillståndsprocessen bör de
föreslå sådana, inklusive författningsförslag.“ Vi tror inte att Energimyndigheten
kommer att missa den chansen. Det gäller att slå larm i tid !
Annat som händer
Ove Björklunds och Åke Wikströms arbete angående buller.
Ove Björklund från Halmstad och Åke Wikström från Ramsele driver på varsitt håll
energiskt frågan om buller och bullerskador i samband med vindkraft. Ove
argumenterar gentemot en rad myndigheter, bl.a. Folkhälsomyndigheten och
Naturvårdsverket. Åke försöker få Miljöprövningsdelegationen vid länsstyrelsen i
Härnösand att förklara varför man inte beaktar ett antal aktuella och relevanta
vetenskapliga rapporter. Det gäller att inte ge upp, även om man förefaller tala för
döva öron. Heja Ove och Åke, framtiden kommer att ge er rätt!
Buller i Torsås
Ett intressant aktuellt fall avser Torsås i Småland. Här har återkommande klagomål
på ljud från Greenextremes vindkraftverk framförts till bygg- och miljönämnden
från sju hushåll. Arbets- och miljömedicinska kliniken i Linköping har yttrat sig:
“Svaret på den andra frågan om 40 dB(A) vid bostad är en tillräcklig begränsning
med hänsyn taget till de sjuka personerna är således nej“. Kommunen är emellertid
nu formellt förhindrad att besluta i frågan, eftersom länsstyrelsens prövning av
samma fråga pågår. Vi bevakar vad som sker.
Bullerhearing i riksdagen
På initiativ från några riksdagsmän planeras i mars en hearing i riksdagshuset
rörande bullerproblematiken. FSL bistår med tips på forskare och drabbade.
Det finns många fall från verkligheten som vi kan referera till. Men vi behöver fler.
Du får gärna höra av dig till Henrik Wachtmeister om du eller någon du känner har
dessa problem henrik.wachtmeister@landskapsskydd.se eller via tele 0706-07 96 84.
Vi behöver fler röster från verkligheten.
Situationen i Ekestad
Situationen för de boende i Ekestad norr om Kristianstad i Skåne är i det närmaste
ohållbar. Fem verk som står på en höjd terroriserar ett 40-tal grannar både dag och
natt. Man störs t.o.m. på 1 600 meters avstånd. Kommunen bad, efter påtryckningar
från grannarna, länsstyrelsen att ompröva tillståndet, vilket skedde. Mark- och
miljödomstolen – dit bolaget överklagade – tyckte emellertid att frågan kunde skötas
av tillsynsmyndigheten (kommunen). Grannar och länsstyrelsen har nu överklagat
till miljööverdomstolen. Vi vet inte när beslut är att vänta, men bevakar frågan.
Informationsinsatser
FSL lägger mycket arbete på vår hemsida www.landskapsskydd.se, som vi är stolta
över. Här har vi löpande information i notisform om vindkraftrelevanta nyheter.
Sidan innehåller även smått och gott som bl.a. bullerfrågor, frågor om
fastighetsvärden, en inspirationartikel om hur andra har jobbat – samt en vädjan om
att gå med i FSL och stödja oss.
Vi arkiverar även våra debattartiklar elektroniskt på hemsidan. Sidan är mycket
välbesökt.
Vad ser vi framför oss.
Tecken på uppvaknande
Möjligen ser vi redan nu – som en effekt av de höjda subventionerna – tecken på att
vindkraftbranschen börjar vakna till liv efter att under hösten ha haft låg aktivitet.
Men det är kanske lite för tidigt att säga än. Vi ser också uttalanden från
vindkraftbranschen och miljörörelsen om att nu bör vi skaffa oss en ambitiös
vindkraftmålsättning för 2030, för att uppfylla löften som Åsa Romson m. fl. utställt i
Paris. Vi får räkna med att vad som sades i Paris kommer att användas som
ammunition för att argumentera för mer vindkraft.
Behov av vaksamhet
Vi uppmanar alla som är hotade att kämpa för sina livsmiljöer. De som redan är
drabbade kan påverka tillsynsmyndigheten (vanligtvis kommunen) genom att påpeka
olägenheter. Man ska kräva att få ta del av kontrollprogrammet som är upprättat och
påverka detta, då dessa ofta är för generösa/slappa mot vindkraftbolagen.
Tillsynsmyndigheten gör ofta ingenting förrän grannarna klagar. Lokalpressens
debattsidor är ofta ett lämpligt forum för att ge uttryck åt sina synpunkter.
Föreningen Svenskt Landskapsskydd 2016-02-01
Redaktör Jan Hedman
I redaktionen: Marie Andersson, Helene Brandt, Åke Gustavsson, Henrik
Wachtmeister
Trafikverkets underlag för tillämpning av 3–5 kap. miljöbalken och av plan– och bygglagen Utgivare: Trafikverket. Publikationsnummer: 2013:121. ISBN: 978-91-7467-512-2. Utgivningsdatum: Oktober 2013
Vindkraftverkens säkerhet och riskavstånd – Utdrag
7.11 Master och vindkraftverk, sidan 128
7.11.1 Järnväg, sidan 128
• Avståndet mellan spårmitt och ett vindkraftverk bör vara minst vindkraftverkets totalhöjd (tornhöjd + halva rotorbladsdiametern) plus 20 meter. Avståndet bör dock alltid vara minst 50 meter.
• Hänsyn bör tas till risken för så kallade iskast, där is eller hårt packad snö slungas från rotorbladen. Elforsk rekommenderar i sin rapport 04:13 att riskavståndet kalkyleras med ekvationen d = (D + H) x 1,5 där d är riskavstånd [m], D rotordiameter [m] och H navhöjd [m].
7.11.2 Väg, sidan 129, 130
• Avståndet mellan ett vindkraftverk och en allmän väg bör vara minst lika stort som vindkraftverkets totalhöjd (tornhöjd + halva rotorbladsdiametern), dock alltid minst 50 meter.
• Hänsyn bör tas till risken för så kallade iskast, där is eller hårt packad snö slungas från rotorbladen. Elforsk rekommenderar i sin rapport 04:13 att riskavståndet kalkyleras med ekvationen d = (D + H) x 1,5 där d är riskavstånd [m], D rotordiameter [m] och H navhöjd [m].
Skrivelsen ”Vindkraft – Arbetsmiljö och säkerhet” framtagen av Energimyndigheten, Arbetsmiljöverket, Boverket, Elsäkerhetsverket, Naturvårdsverket, Transportstyrelsen, Trafikverket och Försvarsmakten, daterad 2014-03-17- Utdrag
Bedöma risk för iskast
Som stöd för bedömningar av risk för iskast har Elforsk tagit fram en rekommendation om bedömning av riskavstånd vid risk för iskast i rapporten ”Svenska Erfarenheter av vindkraft i kallt klimat, Elforsk rapport 04:13”. Med riskavstånd menas här inom vilket avstånd från vindkraftverket det finns risk för iskast.
Riskavståndet vid risk för iskast bör enligt denna studie beräknas enligt följande formel: Riskavstånd = 1,5 x (rotordiameter + navhöjd). För exempelvis ett vindkraftverk som har en rotordiameter på 130 m och navhöjd på 150 blir skyddsavståndet 420 m.
Riskavståndet bör dock bedömas från fall till fall, utifrån den valda lokaliseringens förhållanden, bland annat utifrån de nedisningsförhållanden som kan förväntas på den aktuella platsen, hur ofta människor kan tänkas vistas vid verken och om det finns egendom som är särskilt känslig för skador.
Väg
Med tanke på säkerheten bör vindkraftverk i möjligaste mån placeras så att de anpassas till omgivande landskap och bebyggelse. Avståndet mellan ett vindkraftverk och en allmän väg bör vara minst lika stort som vindkraftverkets totalhöjd (tornhöjd + halva rotorbladsdiametern), dock alltid minst 50 meter. I områden där det finns risk för iskast måste även denna risk beaktas, vilket beskrivs i avsnittet ”Bedöma risk för iskast” ovan.